• Ensamtillsammans

    Ensamhet

    Hej! Här tänkte jag att vi ska dela med oss av varandras erfarenheter och hitta på saker som man kan göra ihop för att minska ensamheten. Skriv vad ni tänker på, funderingar. Få samhället till ett samhälle.

    mvh Ensamma tillsammans

  • Svar på tråden Ensamhet
  • Anonym (Sad)

    Jag tycker att min ensamhet blivit mindre sen jag började skriva/diskutera i trådar här inne på FL. Här kan man dela något som man varit med om eller undrar över, med varandra, i brist på att jag inte kan tex resa eller gå en kurs för att träffa nya människor.

  • Mandel

    Jag försöker vara mot andra människor så som jag vill att de ska vara mot mig.

    Jag är den där jobbiga grannen som hälsar och vägrar sluta hälsa fast grannarna hellre vänder bort huvudet än att säga hej tillbaka.  Bor i villaområde...
    Hoppas att en vacker dag att någon ska hälsa tillbaka och kanske någon skulle kunna växla några ord.
    Vem vet om det slutar med ett glas vin på altanen tillsammans om 15 år?
    Är aktiv i föreningslivet fast jag själv inte är aktiv utövare. Sitter med i några styrelser och är med och fixar på projektdagar. Allt för en chans att få prata med lite andra människor.

    Jag är en oblyg lättpratad och hjälpsam person! Ändå har jag inga vänner...

    Kan tycka att det är ganska intressant att vissa människor har hur mycket vänner och släktingar som helst som de umgås med och många har ingen. Och vad det är som gör att vissa människor helt enkelt bara "glöms bort".
    Läste en annan tråd här på fl tror jag det var där någon faktiskt skrev att om någon är projektledaren i allt så vet övriga i gänget inte vad de ska göra och ingen tar tag i något om projektledaren ger upp och känner sig utnyttjad.
    Jag har alltid varit den där projektledaren när det gäller umgänge i hela mitt liv, men som ingen hör av sig till eller bjuder med/in till något. 
    Jag har fixat middagar, aktiviteter, resor m.m och bara enkla promenader/cykelturer och alla säger alltid att det är så trevligt och att vi måste göra om detta. Men ingen tar tag i det om inte jag gör det. Eller så hittar de på saker, men glömmer att fråga mig... Gäller både familjen och de jag trott varit mina vänner.
    Extra tydligt blev det när jag skilde mig och faktiskt trodde att både familj och vänner skulle visa lite stöd och empati, men det blev tyst. 

    Alla dessa självhjälpsböcker om hur man ska komma ur ensamheten verkar bara rikta sig till mer asociala människor. Hur man ska försöka komma ut mer, försöka prata med andra ex säga några ord till en granne eller kassörskan på affären. Att man ska gå med i föreningar osv.
    Jag har ju inte det problemet...

    Så jag har inga tips och idéer på vad man kan göra för jag lyckas inte själv...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Ensamhet