• Editanna

    IVF/Äggblåsor

    Hej alla där ute som håller på eller ni som gjort ivf tidigare. Jag har en fråga angående äggblåsor. Detta är mitt första IVF så kunskapen är inte jätte stort. Jag startade med korta metoden med Gonal-f 125 e och jag är inne på CD-9 och min klinik vill att jag tar gonal-f 125 e i två dagar till och sedan ta ovitrelle sprutan. Vid ultraljud så hade jag måånga småägg om man räknar allihopa är dem 34 stycken. Men dem största ligger på

    1 äggblåsor 16 mm , 2 äggblåsor 15 mm , 1 som är 14 mm, 2 st är 13 mm osv.

    Är det någon utav er som haft något liknande ? Enligt gynekologen är dem fortfarande väldigt små och borde fortsätta med gonal-f ?

    Men min klinik tycker den ser bra ut ? Mitt önskemål vore om jag kunde få ut många ägg men det verkar inte så riktigt.

    Någon erfaren som kan förklara lite om äggblåsorna är bra? Om vilken storlek kan man använda ? Hörde att de som är 15,16 mm kan ej användas..

    Mvh

  • Svar på tråden IVF/Äggblåsor
  • Dibella

    Finns en tråd som heter IVF 2021, där hänger många inför och under IVF processen, där kommer du få många kloka svar om du ställer frågor.


    Men annars så har man nog för det mesta en hel del småblåsor utöver de som blev aktiva och mognat till sig.  För kliniken är det en balans att få så många blåsor som möjligt utan att de ska vara för små eller för stora för då är de övermogna/omogna. Så de som mognat och växt till sig nu kommer vara de som du kommer få på plock sen, kan hända att någon till växer till sig, men de t.ex. 34 st små kommer nog inte hinna detta. Får tänka att man får lita på att kliniken vet vad de gör och att de blåsor som nu är 15 och mindre kommer hinna ikapp. Dom kan växa ganska snabbt på bara någon dag, jag hade 3 blåsor vid VUL första IVF, några dagar senare så hade jag en 4e vid plocket som bara hade rusat fram i storlek, den hade man inte ens sett innan.


    Sen så är kvantitet inte alltid kvalitet. Utan får du ut 5-10 st ägg som har bra kvalitet så är det bättre än om du får ut 20 som sedan inte blir befruktade eller överlever. 


    Jag hoppas verkligen du får ut fina ägg som blir ett embryo som fäster {#emotions_dlg.flower} behövs bara ett.

Svar på tråden IVF/Äggblåsor