• Torkeliknipa87

    Hur fördela 1200 kalorier över dagen?

    Hej!

    Jag håller på att gå ned i vikt och äter 1200 kalorier per dag. Gått ned en del men sista kilona kvar!

    Jag är lite osäker på hur jag ska fördela kalorierna över dagen, hur hade ni gjort?

    350 kalorier måste intas vid 22 då jag äter en medicin som behöver tas så sent och måste ätas med minst 350 kalorier.

    Jag kliver upp vid 9 och brukar äta frukost på 300-350 kalorier. Det ger 500-550 kalorier kvar att äta.

    Vid 11-12 promenerar jag 1-1,5 h.

    Någon gång mellan 16-18 brukar jag promera en timme till. I övrigt tränar jag inget och det är inte aktuellt att göra det för närvarande.

    Hur smartast fördela resterande 500-550 kalorier? 1-3 mål/mellanmål?

    Jag är inte så hungrig av mig men behöver se till att kroppen får energi under dagen.

  • Svar på tråden Hur fördela 1200 kalorier över dagen?
  • Godisbuske

    Jag hade ätit  350 kal runt 12-tiden.  
    150  runt 15 .
    350  runt 18.
    350 vid 22
      
    Det är de tider jag äter. Fast 1600 kal

  • Blueskillen

    Det kvittar när på dygnet du äter din mat men jag hade fördelat dem på 4 eller 5 måltider. Ät på bestämda tider varje dag och helst med 3 timmar mellan målen. Vilken måltid som du väljer till stora middagen är upp till vad du känner är bäst för dig.

    Hur får du fram att du äter just 1200 kcal om dagen och inte mer?

    Bra är att väga maten för många gånger tror man fel. Kycklingen vägde inte 100 fram som jag trodde utan 150. Då slår det fel ordentligt på en dag.

    Att tugga är viktigt så försök att äta så mycket sallad som möjligt. Där kan du tugga i en kvart och bara fått i dig ett par hundra kcal. Hjärnan får signal om att du ätit länge och mycket och på så sätt känner du dig mättare.

    Lycka till.

  • nnnnnnnn

    Promenad 2-2,5 h per dag = ca 800 kcal förbränns
    Så äter du 1200 kcal och gör av med 800 på promenaderna, så har du bara 400 kcal kvar till din basalmetabolism.
    Det låter extremt!
    Skulle du rekommendera någon som är inaktiv tex jobbar hemma och knappt rör sig alls tex bara går 500 steg/dygn, att äta 400 kcal?
    Mår du bra av det? Blir inte kall, orkeslös, darrig osv?

    Är det inte bättre att du äter lite mer och det tar någon vecka extra att nå målet?

    Säg att du ökar till 1600 kcal, då hade jag fördelat det såhär:
    9: frukost 300 kcal
    12-13: lunch 450 kcal tex kyckling + sallad
    17-18: middag ca 500 kcal
    22: kvällsmålet 350 kcal

    Vill du hellre äta frukost - mellanmål - mellanmål - middag -kvällsmål så hade jag delat upp det:
    9: frukost 300 kcal
    12.00 mellanmål: 250 kcal
    15.00: mellanmål 200 kcal
    18-19: middag 500 kcal
    22: 350 kcal

  • Blueskillen
    nnnnnnnn skrev 2021-04-20 20:34:13 följande:

    Promenad 2-2,5 h per dag = ca 800 kcal förbränns

    Så äter du 1200 kcal och gör av med 800 på promenaderna, så har du bara 400 kcal kvar till din basalmetabolism.

    Det låter extremt!

    Skulle du rekommendera någon som är inaktiv tex jobbar hemma och knappt rör sig alls tex bara går 500 steg/dygn, att äta 400 kcal?

    Mår du bra av det? Blir inte kall, orkeslös, darrig osv?

    Är det inte bättre att du äter lite mer och det tar någon vecka extra att nå målet?

    Säg att du ökar till 1600 kcal, då hade jag fördelat det såhär:

    9: frukost 300 kcal

    12-13: lunch 450 kcal tex kyckling + sallad

    17-18: middag ca 500 kcal

    22: kvällsmålet 350 kcal

    Vill du hellre äta frukost - mellanmål - mellanmål - middag -kvällsmål så hade jag delat upp det:

    9: frukost 300 kcal

    12.00 mellanmål: 250 kcal

    15.00: mellanmål 200 kcal

    18-19: middag 500 kcal

    22: 350 kcal


    Jag skulle säga att de siffror som du skriver att man bränner på ett par timmars promenader är helt fel. Vid löpning under två timmar kan du bränna upp till 800 kcal. Vad är promenad? Är det att gå i 3-4 km/h som det är för många otränade eller är det 7 km/h som en vältränad tar sig fram.

    Den som börjar kompensera promenad med mer mat då man går på diet går inte ner i vikt. En bra och synd viktnedgång ska uppnås då du ligger på drygt ett minus med 500 kcal/dag. Skulle det bara bli hälften för att du kompenserar din rörelse så får du också halva resultatet. Att nå målet kommer då ta dubbelt så lång tid.
  • Aniiee

    Personligen mår jag bäst av att äta mycket till frukost, och att äta flera små måltider. Även om jag är väldigt slarvig med det....

    Så jag har nog fördelat det som så:
    Frukost: 500 kcal
    Mellanmål: 50 kcal
    Lunch: 250 kcal
    Melanmål: 100 kcal
    Middag: 250 kcal
    Nattmat: 50 kcal

    Men det är jag det.


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Kvittning

    Det där är ju väldigt individuellt. Många här verkar föredra flera mindre måltider medan jag blir jättehungrig av det. 

    Jag skulle ha hoppat över frukosten när jag vaknade och istället ta en tidig lunch innan promenaden. och sedan en tidig middag vid 17. 

  • Torkeliknipa87

    Förutom mina promenader är jag extremt stillasittande, jobbar inte utan är enbart hemma om dagarna så förbränner inga kalorier på att förflytta mig till platser. ???? Jag låg på 1600 kalorier tidigare men går ej ned i vikt av det. Jag har en sjukdom som påverkar ämnesomsättningen och som gör att jag har låg ämnesomsättning, därav att jag behöver ligga lite lägre kalorimässigt för att få resultat.

  • freja231

    Jag själv delar upp det så att jag äter 25% av dagliga kaloriintaget till frukost, 30% till lunch, 30% till middag och 15% till mellanmål, och då delar jag upp mellanmålen på tillfällen (eftermiddag och kvällsmål). Jag såg att det tipsades om den fördelningen på netdoktor.se och har därför kört på den, och jag tycker det fungerar bra för mig.

Svar på tråden Hur fördela 1200 kalorier över dagen?