• ttr

    Förfrågan från Skatteverket

    Hej, som kassör i en förening deklarerade jag arbetsgivaravgifter på ett felaktigt sätt år 2019 och 2020. Skickat in rättelse februari 2021 och fick uppgifterna godkända. Nu blev jag kontaktat av en skattehandläggare på telefon. Jag har dels svårt att förstå personens frågor och förklaringar, dels vill jag ha det sparat på vad som diskuteras osv. Jag föreslog att vi för konversation via Kivra. Dock istället för Kivra skrev personen via e-post. Jag ställt några frågor men fick svar att pga sekretess går det inte att ta det på e-post utan jag uppmanas att ringa då förfrågan kvarstår.

    Kan jag ändå få föra konversation via brev/Kivra/vad som helst istället för telefon?

  • Svar på tråden Förfrågan från Skatteverket
  • ULLZ1982

    Hej
    Det enklaste är att du skriver ett brev som svar på förfrågan där du ställer dinna frågor och ber handläggaren skicka svar endast via brev. Du har rätt att få allt skriftligt så det är inget problem. 

  • Friger

    Brukar få långt bättre hjälp via tel av skatteverket än i skrift... Säkert på grund av det du säger om "att spara konversationen". Dom vågar inte skriva något konkret utan att prata med en jurist innan.

    Säg att du har svårt för saken. Du vill naturligtvis få det rätt men inte betala mer än nödvändigt. Det är ju antagligen sant dessutom. Fråga vad du ska göra för att det ska bli rätt. Sen gör du så. Det brukar vara samma person som godkänner saken på andra sidan sen då du postar blanketterna till denna person. Så då är det skit samma vad reglerna säger. Dom godkänner om du gör som dom säger.

  • ttr
    ULLZ1982 skrev 2021-04-21 13:10:06 följande:

    Hej

    Du har rätt att få allt skriftligt så det är inget problem. 


    Hur ska jag göra? Fått svar via e-post att via digital brevlåda/post kommer inte hända . I förvaltningslagen står att man har rätt men myndigheter kan bestämma själv i vilken form svar ges.
  • ttr
    Friger skrev 2021-04-21 13:38:39 följande:

    Brukar få långt bättre hjälp via tel av skatteverket än i skrift... Säkert på grund av det du säger om "att spara konversationen". Dom vågar inte skriva något konkret utan att prata med en jurist innan.

    Säg att du har svårt för saken. Du vill naturligtvis få det rätt men inte betala mer än nödvändigt. Det är ju antagligen sant dessutom. Fråga vad du ska göra för att det ska bli rätt. Sen gör du så. Det brukar vara samma person som godkänner saken på andra sidan sen då du postar blanketterna till denna person. Så då är det skit samma vad reglerna säger. Dom godkänner om du gör som dom säger.


    Jag postat till en person men fått förfrågan från annan. Och det andra vill att jag skickar samma blanketter igen fast med "rätta" uppgifter. Fast jag har omprövningsbeslut från det första personen som jag lämnat kopior på. Så jag förstår verkligen inte vad skall jag göra.
Svar på tråden Förfrågan från Skatteverket