• Tue 20 Apr 2021 19:45
    717 visningar
    6 svar
    6
    717

    Om man har en affisch som man tycker om och vill gänga på en väg - Hur skall man göra?

    Hej,

    naturligtvis vet jag att man kan använda tejp. Problemet är ju att om man väl hängt upp affischen h så kan man inte heller ta ner affischen utan att det eventuellt skulle skada den. Så vad är det man kan göra?

    Det är en rätt stor affisch - Jag hade gärna velat laminera den. Men den är stor, så jag vet inte om det finns sådana stora maskiner, så man kan laminera den. Om man nu inte kanske kan lägga den i en plast, då ''laminerar'' man väl den manuellt. Men vet inte hur det skulle gå till, så att det fortsätter se snyggt ut.

    Jag har inga idéer, men här inne kanske det är någon som har erfarenhet? Jag har aldrig någonsin hängt upp affisch på väggen förut. Så jag har inga som helst idéer eller erfarenhet.

    Hoppas någon här kan hjälpa mig.

    Stort tack på förhand!

    Jag har länge velat ha den upphängd, men inte kunnat p.g.a att jag är väldigt rädd om den. :)

  • Svar på tråden Om man har en affisch som man tycker om och vill gänga på en väg - Hur skall man göra?
  • Tue 20 Apr 2021 19:54
    #1

    När man va ung hade man ju rummet tapetserat av planscher, satte upp dem med häftstift.

    Som vuxen skulle jag rama in planschen istället alt använda posterhängare/affischlist.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Tue 20 Apr 2021 20:00
    #2
    Sisisisi skrev 2021-04-20 19:54:35 följande:

    När man va ung hade man ju rummet tapetserat av planscher, satte upp dem med häftstift.

    Som vuxen skulle jag rama in planschen istället alt använda posterhängare/affischlist.


    Rama in!!!
    Jaaaa!!! Varför har jag inte tänkt på det!!


     


    Taack!! Fan!!! Så simpelt!!!


     


    Va fan!!


     


    Nu skall jag bara mätta affischen och sedan leta efter en ram som passar perfekt.

    Faan, vad glad jag är som skapade tråden. Fick så snabbt och enkelt svar. Stort taack!! GladSkrattande

  • Tue 20 Apr 2021 20:01
    #3

    Hoppas det finns sådana stora ramar, som inte kostar för mycket!

  • Tue 20 Apr 2021 20:01
    #4

    Är du rädd om den så ska du rama in den. Ramar finns på tex IKEA.

    Om du vill att den ska hålla på längre sikt ska du gå till en rammakare. En bra rammakare använder bara material (tex papp och tejp) som inte bryter ner pappret i din affisch.

    Du kan också köpa en billig ram och sen gå till en välsorterad bokhandel och köpa ett syrafritt pappark att lägga bakom bilden när det sitter i ramen plus en syrafri passepartout (en sån där pappram som ligger runt bilden men under glaset).

    Häng affischen där det aldrig faller direkt solljus på den så bleks den inte så mycket.

    Är du superrädd om den så välj glas med uv-filter.

  • Wed 21 Apr 2021 10:37
    #5

    Hittar du ingen ram som passar finns affischlister/posterlister. Men de flesta affischer är i standardformat (t ex 50*70).

  • Wed 21 Apr 2021 10:37
    #6

    Hittar du ingen ram som passar finns affischlister/posterlister. Men de flesta affischer är i standardformat (t ex 50*70).

Svar på tråden Om man har en affisch som man tycker om och vill gänga på en väg - Hur skall man göra?