• Wed 21 Apr 2021 00:24
    726 visningar
    6 svar
    6
    726

    ptos/hängande ögonlock

    Hej, det är så att jag har ''hängande ögonlock'', PTOS. De skymmer inte mitt synfält men jag mår dåligt av det både utseendemässigt samt att det ger mig huvudvärk och spänningar i pannan. Jag undrar hur man går tillväga för att få en ögonlockskirurgi genom landstinget? Räcker det med remiss från husläkare? Är det någon som har erfarenhet och har tips till mig? :)

  • Svar på tråden ptos/hängande ögonlock
  • Wed 21 Apr 2021 00:52
    #1

    Tror inte man kan få det bekostat om inte synen påverkas. Estetisk kirurgi får man betala för själv

  • Wed 21 Apr 2021 11:48
    #2

    Okej, tack för svar. Det påverkar inte synen men det ger huvudvärk och spänningar som påverkar min vardag så det är inte bara estetiskt.

  • Wed 21 Apr 2021 12:10
    #3

    Hur vet du att det beror på ögonlocken? Har själv haft problem med huvudvärk sen vad var liten, men har aldrig hört att lätt hängande ögonlock skulle orsaka det.

    Tror ändå inte att du får det bekostat. Men boka en konsultation hos en plastikkirurg, så får du säkert mer information om en sådan operation är rätt för dig och vad för effekt den skulle ha på din huvudvärk.

  • sextio­talist
    Wed 21 Apr 2021 14:36
    #4
    mialicious96 skrev 2021-04-21 11:48:32 följande:

    Okej, tack för svar. Det påverkar inte synen men det ger huvudvärk och spänningar som påverkar min vardag så det är inte bara estetiskt.


    De kan absolut ta det via vården. Eftersom det ger dig besvär. En bekant fick det, och hon hade huvudet bakåtlutat (utan att hon tänkte på det) och hade huvudvärk pga det,
    Men hur det kan bli under dessa covidtider är ju osagt och det är inte den operationen de prioriterar högst vad jag förstått.
  • Wed 21 Apr 2021 14:44
    #5

    Tack för svar! vet du om din bekanta hade problem med synfältet? var det kanske därför hon hade huvudet baklutat?

  • sextio­talist
    Wed 21 Apr 2021 14:51
    #6
    +1
    mialicious96 skrev 2021-04-21 14:44:00 följande:

    Tack för svar! vet du om din bekanta hade problem med synfältet? var det kanske därför hon hade huvudet baklutat?


    Ja, synfältet blev begränsat. 
Svar på tråden ptos/hängande ögonlock