• Anonym (Arg)

Brf, vem bestämmer?

Vi flyttade till en brf för några månader sen. Vi är åtta familjer på vår "plätt". Vår tomt har det bästa läget för gemensamma saker, som studsmatta, och tidigare ägaren var tydligen okej med att den stod på deras tomt.

I helgen tog de fram den och vi blev något snopna när den plötsligt stod på vår tomt. Vi sa såklart ifrån, men fick svaret att de röstat om det tidigare och att det i samband med att det bestämdes att de skulle köpa en gemensam studsmatta också bestämdes att det var där den skulle stå. Vi är inte okej med det och vill inte ha den på vår tomt.

Vad kan vi göra? Ska vi behöva göra oss till ovänner med grannarna för något de själva gjort utan att fråga oss?

• Svar på tråden Brf, vem bestämmer?
  • Virriga Vera

Jag hade kollat med både styrelse och mäklare om detta verkligen är ok, om det är ok, så har mäklaren brustit i sin information. Om bara de boende röstat sinsemellan så har det ingen bäring.

• Anonvm

Rent generellt så bestämmer styrelsen i bostadsrättsföreningen.

I detta fall kan jag tänka att det spelar en viss roll om "ute" delen uttryckligen är uppdelad formellt mellan medlemmarna, eller om det är mer som gemensamhetsutrymmen.

Likna det vid att ingen annan kan ju kräva att få parkera sin barnvagn i din hall inne i din lägnhet, men om styrelsen klubbat ett beslut att det är ok på någon yta som ni alla brukar gemensamt så har du inget att säga till om ifall du skulle tycka något annat.
    Det du i så fall kan göra är att lämna in en motion till styrelsen och hoppas du får medhåll i dina tankar av en majoritet av medlemmarna.

Tänk på att ha som grundhållning att det krävs stor flexibilitet och samarbetsvilja att äga något tillsammans med andra.
    Vill du ha absolut bestämmanderätt kring ditt boende så finns det betydligt lämpligare boendeform än BRF

• Anonym (.)
    Anonym (Arg) skrev 2021-04-21 09:44:29 följande:

Vi flyttade till en brf för några månader sen. Vi är åtta familjer på vår "plätt". Vår tomt har det bästa läget för gemensamma saker, som studsmatta, och tidigare ägaren var tydligen okej med att den stod på deras tomt.

I helgen tog de fram den och vi blev något snopna när den plötsligt stod på vår tomt. Vi sa såklart ifrån, men fick svaret att de röstat om det tidigare och att det i samband med att det bestämdes att de skulle köpa en gemensam studsmatta också bestämdes att det var där den skulle stå. Vi är inte okej med det och vill inte ha den på vår tomt.

Vad kan vi göra? Ska vi behöva göra oss till ovänner med grannarna för något de själva gjort utan att fråga oss?

Känns konstigt att det ska vara så, att förre ägaren gick med på det är en sak, men de kan inte tvinga er att ha den på er tomt. 

Har ni ingen gemensam plätt där den kan stå? Annars får ni turas om att ha den era tomter.
  • Anonym (Realist)

Grejen med Brf är ju att det faktiskt inte är eran tomt utan föreningens tomt så krasst sett bestämmer föreningen och inte ni. Har svårt att se att ni kan göra något om det till och med röstats om det.

Vill man ha en tomt som man själv bestämmer över så får man köpa ett radhus som är en fastighet och inte en Brf.

• Anonym (EU)

Jag fyllde 18 år, år 2006.

År 1994, när jag var blott 6 år, röstade Sverige för att gå med i EU.

Jag blev aldrig tillfrågad, men så här vid 32 års ålder tvingas jag att leva med andras beslut.

Vad kan jag göra åt det? Bli ovän med hela världen?

• Anonym (Arg)

Tomten är inte gemensam, den är vår.

• Anonym (Arg)
    Anonym (EU) skrev 2021-04-21 10:23:22 följande:

Jag fyllde 18 år, år 2006.

År 1994, när jag var blott 6 år, röstade Sverige för att gå med i EU.

Jag blev aldrig tillfrågad, men så här vid 32 års ålder tvingas jag att leva med andras beslut.

Vad kan jag göra åt det? Bli ovän med hela världen?

Inte i närheten av samma sak.
  • Sockerikaffet

En sak som du kan ta upp är att studsmattor inte är godkända enligt standarden för lekredskap på lekplatser, så en sådan får aldrig stå på en yta som är tillgänglig för flera hushåll eller allmänheten. Om de ställer den på er privata tomt borde ni kunna säga nej.

Så om ytan är er: ni bestämmer. Om ytan är föreningens gemensamma: studsmattan är inte tillåten.

• Anonym (....)
    Anonym (Arg) skrev 2021-04-21 10:32:36 följande:

Tomten är inte gemensam, den är vår.

Var det inte än brf ni bor i? Då är både tomten och för den delen lägenheten föreningen men ni äger rätten att bo i lägenheten samt disponera tomten som tillhör.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (....) skrev 2021-04-21 10:46:51 följande:

Var det inte än brf ni bor i? Då är både tomten och för den delen lägenheten föreningen men ni äger rätten att bo i lägenheten samt disponera tomten som tillhör.

Hårklyveri. Tomten är lika mycket vårt som huset. Kan de isf rösta igenom att de får använda vårt hus också? För jag ser inte skillnaden. Både huset och tomten är vad vi betalat för.
Svar på tråden Brf, vem bestämmer?