• Aia
    Wed 21 Apr 2021 15:01
    487 visningar
    1 svar
    1
    487

    Blödning som blir värre efter ansträngning

    Förstår att detta är ett väldigt vanligt förekommande ämne, men det gör dessvärre inte min oro mindre. Är gravid i vecka 11 (10+5) och har sedan ca en vecka tillbaka haft problem med blödningar. Det var först bara mörkt, gammalt blod när jag varit på toaletten, men sedan även mer som flytningar. Detta i kombination med mensvärksliknande smärta gjorde mig orolig. Ringde barnmorskan som lugnade mig, men tyckte att jag skulle ringa gyn och försöka få ett ultraljud. Där fick jag dock veta att det inte var möjligt.

    Ser i gravidgrupper på Facebook hur många får göra ultraljud "hela tiden", vid minsta lilla blödning eller oro. Det är oerhört frustrerande hur möjligheten till vård tydligen varierar väldigt beroende på vart man bor.

    Idag, efter en cykeltur, kom det plötsligt ganska mycket och färskt blod. Blödningen avtog dock som det verkar. Vad kan det vara som orsakar den, och som gör att det blir värre vid ansträngning? Eftersöker alltså andra alternativ än missfall.. Ringde barnmorskan och väntar på att hon ska ringa upp, men hyser inga stora förhoppningar om hjälp denna gång heller.

    Kommer som det verkar få avvakta till KUB om två veckor med att få svar på om bebis ens lever. Får dessutom betala 2500 kr för det, känns sådär.

    Vill gärna höra exempel där det gått bra trots blödningar och "mensvärk", är redan inställd på det värsta, men det vore fint med lite hopp.

  • Svar på tråden Blödning som blir värre efter ansträngning
  • Wed 21 Apr 2021 15:46
    #1

    Du har alltid rätt att söka dig till akuten. Det låter inte normalt i alla fall. Att man blöder mer vid ansträngning beror på att blodet pumpar snabbare, men det behöver ändå kontrolleras.

Svar på tråden Blödning som blir värre efter ansträngning