Bestämmer en veterinär om djur ska avlivas?!
Jag känner mitt djur bäst och håller inte med om bedömningen att det skulle må så dåligt att det har så lite livskvalitet att avlivning bör ske. Men veterinären pratar som om det redan är bestämt.
Jag känner mitt djur bäst och håller inte med om bedömningen att det skulle må så dåligt att det har så lite livskvalitet att avlivning bör ske. Men veterinären pratar som om det redan är bestämt.
Ja ibland gör de det. Vår katt behövde oväntat avlivas, ingen förvarning innan vi kom till läkaren och vi fick inte ens ta hem henne för att dö hemma eftersom läkaren menade att det hade varit djurplågeri och då har de skyldighet att hålla kvar djuret.
Du är faktiskt inte den som känner ditt djur bäst. Veterinären med åratal av studier och erfarenhet från hundratals om inte tusentals djur är den som har det yrkesmässiga kunnandet att göra sådana bedömningar. Man avlivar inte djur av slentrian utan efter undersökning och ett noggrant övervägande av vilka möjligheter som finns, om ens några andra.
Bestämmer eller rekommenderar ....
Du kanske känner ditt djur men du är ingen veterinär, eller hur?
Kanske du inte heller vill att ditt djur ska lida eller inte ha ett fullvärdigt liv?
Tufft men ... lyssna på din veterinär!
Om veterinären bedömer att ett djur lider svårt är det hens plikt att "bestämma" avlivning, annars kan både hen och ägaren anmälas för djurplågeri.
Men att ägaren och veterinären är oense är inget ovanligt idag och i veckan var det ett inslag på nyheterna om veterinärer som hotas och trakasseras av smådjursägare som inte accepterar t ex avlivning. Folk idag saknar respekt för yrkeskunskap och inbillar sig att de själva vet bäst.
En veterinär rekommenderar inte avlivning lättviktigt. Har djuret smärtor är det vanligt att denne döljer dessa och att man inte inser hur dåligt ens djur mår inuti. Vanligt att djurägare väntar för länge, inte konstigt men... Ofta har de rätt.
En veterinär skulle aldrig prata avlivning om det inte är ett absolut måste.
Är ni inte överens är det väl rimligt med en second opinion från en annan veterinär. Säger de samma sak är det troligtvis rätt att avliva.
Gäller det ett akut sjukt djur förstår jag självklart men det handlar om ett djur som fortfarande är pigg, äter med aptit, dricker mycket, kan röra sig helt okej, vill gå ut och verkar allmänt okej, ej hängig eller allmänpåverkat. Kruxet är smärtor av artros som kan lindras med mediciner och fortfarande inte är handikappande. Känns inte rätt att avliva ett djur som har så pass mycket livskvalitet pga hög ålder. Enligt ett test från usa fick djuret okej livskvalitetpoäng.
Det råder delade meningar om hur lättvindigt avlivning rekommenderas. I många länder skiljer det sig från Sverige. I Sverige anses det bero på att man haft brukshundar eller jakthundar där de måste vara helt friska fysiskt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/att-avliva-ett-djur-ar-aldrig-ett-latt-beslut
Veterinären ser djurets bästa utan alla känslor en ägare har.
Lyssna på din veterinär!!
Vad svarade veterinären när du sa att du inte håller med denne?
Gäller det ett akut sjukt djur förstår jag självklart men det handlar om ett djur som fortfarande är pigg, äter med aptit, dricker mycket, kan röra sig helt okej, vill gå ut och verkar allmänt okej, ej hängig eller allmänpåverkat. Kruxet är smärtor av artros som kan lindras med mediciner och fortfarande inte är handikappande. Känns inte rätt att avliva ett djur som har så pass mycket livskvalitet pga hög ålder. Enligt ett test från usa fick djuret okej livskvalitetpoäng.
Jag upplever att veterinärer är oerhört försiktiga med att råda till avlivning så har din veterinär rekommenderat avlivning ska du absolut följa rådet då det förmodligen är riktigt illa med djuret. Veterinären har också anmälningsplikt om dom ser att ett djur lider och ägaren inte gör nödvändiga åtgärder tex att låta ett djur som lider somna in.
Med tanke på att många veterinärer i Sverige låter det gå alldeles för långt innan dom talar om avlivning så ja, du bör lyssna på din veterinär!!
Om du absolut inte tror på denne så boka en akuttid hos annan veterinär omedelbart.
Och om även denne rekommenderar avlivning så ta ditt förbannade ansvar och ta bort din hund.
Många här verkar tvärsäkra på att veterinärer alltid gör rätt till 100%, så är det inte. Jag hjälper hemlösa katter och när det kommer till katter vill veterinärer gärna avliva i onödan (inte alla såklart) De tycker katterna är för skygga eller så förstår de inte att symtomen beror kan bero på tänderna. Det är t.ex inte konstigt att en katt med flera tandfrakturer och tandsjukdomar ligger och trycker, vägrar äta och fräser vid beröring. Allt som behövs är att ta bort de skadade tänderna.
Många här verkar tvärsäkra på att veterinärer alltid gör rätt till 100%, så är det inte. Jag hjälper hemlösa katter och när det kommer till katter vill veterinärer gärna avliva i onödan (inte alla såklart) De tycker katterna är för skygga eller så förstår de inte att symtomen beror kan bero på tänderna. Det är t.ex inte konstigt att en katt med flera tandfrakturer och tandsjukdomar ligger och trycker, vägrar äta och fräser vid beröring. Allt som behövs är att ta bort de skadade tänderna.
Givetvis kan en veterinär göra en felbedömning.
Dock skulle jag säga att det omvända är betydligt vanligare, dvs att djurägare inte vill inse sanningen och således hävdar att veterinären har fel.
Veterinären har utbildning i detta. Man bör lyssna på vad de säger.
Djuret kan ?låtsas? att den mår bättre än den gör.