• KarinT79

    Vad krävs för att ändra SoL till LVU?

    Min dotter är familjehemsplacerad i en stad 15 mil bort, enligt SoL, sedan Oktober -19. Vi föräldrar har aldrig någonsin sagt emot soc i någon fråga, utan varit medgörliga hela tiden.

    Nu har min dotters familjehem valt, att efter skolavslutningen, dra sig ur uppdraget, och vi har sagt att vi vill göra en begäran om hemflytt av dottern.

    Vi har fått veta att soc tycker en hemflytt är lite för tidigt. Däremot vill de försöka hitta ett nytt familjehem nära där vi bor, så umgänget kan utökas och successivt leda till en hemflytt. Vi accepterar deras beslut såvida dottern hamnar nära där vi bor. Det finns ingen garanti för att de hittar ett familjehem här i närheten, enligt soc.

    Om vi väljer att dra tillbaka vårt samtycke att omplacera dottern, om hon blir placerad långt ifrån oss igen, så har vi förstått att de kan försöka ändra placeringen från ett SoL till ett LVU.

    Min fråga är nu; finns det några kriterier som måste uppfyllas för att soc ska få göra ett LVU? Är det ens någon idé att dra tillbaka samtycket eller skjuter vi oss själva i foten då?

    Måendet hos oss föräldrar är radikalt mycket bättre än när hon flyttade ifrån oss. Likaså är hemmiljön ordnad, båda föräldrarna har hela tiden tagit emot att behandling som soc erbjudit, gått i samtal, osv. Det här blir alltså den absolut första gången vi ?sätter oss på tvären?.

    Vem kan hjälpa oss att berätta vilka rättigheter vi föräldrar har? Behöver vi advokat?

    Ja ni hör ju. Tusen frågor.

    Nån som kan hjälpa?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vad krävs för att ändra SoL till LVU?
  • Anonym (Vet ej)

    Jag vet inte för jag har ingen erfarenhet men i detta dokumentet står lite om detta:

    www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2009-126-182_2009126182.pdf

    Första stycket på sida 22 står:

    Om socialtjänsten inte kan komma överens med föräldrarna om en lösning som tillgodoser barnets behov har barnet ändå rätt att få stöd och hjälp. Då kan LVU bli tillämplig [1].

Svar på tråden Vad krävs för att ändra SoL till LVU?