• anonym2005

    Ny anställning på gång, när är det läge för barn nr 2?

    Hej!

    Jag skulle gärna vilja diskutera barn och jobb med er här inne.

    Min sambo och jag har en son (snart 1 ½ år), vi har i stort sett hela tiden varit inställda på att skaffa två barn och vi började prata om att kanske det var dags i augusti ungefär. Nu är det så att jag börjar en ny tjänst andra veckan i augusti, och jag vill ju gärna få fast jobb där innan vi får barn igen.

    Det förekommer ju ibland en del fulspel mot gravida även om det ska finnas lagar och skydd.

    Samtidigt vill jag inte vänta för länge heller utan jag vill ju kunna bestämma själv när vi ska bilda familj.

    Hur hade ni gjort?

    Blivit gravida i augusti och hållit tyst om det?

    Saken är att jag med högsta sannolikhet kommer att börja med 6 månaders provanställning, och blir jag gravid i augusti så kommer det ju att synas efter provanställningen.

  • Svar på tråden Ny anställning på gång, när är det läge för barn nr 2?
  • Anonym (Inte säkert)

    Inte äns säkert att det tar sig i augusti sen så finns det ju mer jobb att få och vill du inte vänta med barn så är ju barn rätt att börja med å sen se vad som händer med jobbet

  • Anonym (H)

    Jag tänker att du ändå inte vill vara kvar hos en arbetsgivare som kör sådant fulspel.

    Spela in alla samtal du har med arbetsgivaren. (Även sådant där de förklarar att de är nöjda med dig). Så är det tydligare att de avbryter anställningen pga din graviditet om de mot förmodan skulle göra det.

    Tror inte många seriösa arbetsgivare beter sig på det sättet

  • Anonym (Sofia)

    Jag tycker verkligen att ni ska försöka från augusti ändå, att det tar sig på första försöket är ju underbart men kanske också långt från verkligheten. Det KAN ta sig då, hoppas det för er skull, men det kan också ta ett år. Så kör så det ryker!

  • Emmissss

    Jag känner igen din sits, jag söker jobb för fullt och har precis haft ej intervju. Jag har velat byta jobb & kände att det var dags. Har en dotter på 15 månader och kommer börja jobba igen I augusti. Stressad över både jobb och corona vaccin. För oss tog det 8 månader sist men känns ändå inte som man vill chansa för det är ju precis som du skriver 6 månader provanställning.

  • Anonym (Love)

    Man vill väl hinna jobba på sitt nya jobb och lära sig ordentligt och vara lite varm i kläderna osv innan man går på föräldraledighet..


    Jag skulle nog försöka låta det gå något år innan jag planerade att vara borta på föräldraledighet. 

  • Anonym (Arbetsgivaren)

    En medarbetare som rakryggad säger jag är gravid mitt mål är att jobba hela graviditeten och sedan delad föräldraledighet.
    Är man som förälder/gravid smidig så gör jag allt för att underlätta en anställning.

  • anonym2005

    Ja, ni har alla bra synpunkter och jag känner att jag håller med om det mesta som tas upp.

    Som några av er påpekat finns det inget som garanterar att vi blir gravida exakt i augusti månad, och det smidigaste för alla parter blir nog att dra ut på det lite till.

  • Anonym (Myran)

    Jag hade väntat så att jag hunnit jobba minst 1 år för att få ta del av den föräldralön på 10% av lönen från arbetsgivaren (de flesta erbjuder det till de som jobbat 1 år). Vi hade klarat oss gott och väll utan de 10% men de gjorde istället att vi kunde ta ut färre föräldradagar och vara hemma längre med barnen.

  • JosHed

    Jag blev gravid en månad in på nya tjänsten. Sa inget innan provanställningen var över :) funkade fint! Var skönt både för mig och arbetsgivaren. Hade de sagt upp mig så hade verken de eller jag behövt oroa sig för att det var för graviditeten :) så kör på!

  • anonym2005

    Åååh, det är så svårt!

    Det är ju inte ens säkert att jag får fast anställning efter provanställningen, och då vill jag ju inte ha väntat 6 månader i onödan på att skaffa barn.

    Hur ska man klura ut detta? =(

Svar på tråden Ny anställning på gång, när är det läge för barn nr 2?