• Anonym (Rädd)

Munherpes & spädbarn

Har en dotter på 2 veckor & har nu sett att jag är röd ovanför läppen, ser ut som små finnar/irriterad hud , är nu rädd att detta är munherpes. Har pussat på min dotter i ansiktet (ej munnen men pannan/huvudet)

Ni som har erfarenhet... va gör man nu? Väntar ut? Finns de tester man kan ta? Känner mig helt knäckt över detta då jag vet hur farligt munherpes är för spädbarn. Någon annan som haft de? Har era barn smittats ?

Har dock inte blåsor, men vet inte om de är början till munherpes.

• Svar på tråden Munherpes & spädbarn
  • Hyllemor

Jag har munherpes. Jag tror inte att det är någon fara att du har pussat henne på pannan.

När mitt barn var bebis så satte jag på munsårsplåster när han började vifta med fingrarna i ansiktet på mig. Jag lärde mig också snabbt att värja undan om handen kom i ansiktet, så efter ett tag behövde jag inte ha det längre och skulle det ske ändå, så tvättade jag hans händer med tvål och vatten.

Han är 7 år nu och det känns som att han "alltid" har vetat om det där med min munherpes. Jag fick det för en vecka sedan och genast påpekade han att vi inte skulle pussas, och han hade extra koll på sitt glas, och bad mig att sätta en tejp på mitt glas så att vi inte skulle blanda ihop dem. (Det hade vi nog inte gjort ändå, men jag gjorde det för att han kändes tryggare med det då.)

• Hyllemor

Jag vill tillägga att jag också råkade pussa min bebis på pannan. Det hände ingenting.

Vad som kan vara bra att veta är att munherpes hos barn ofta börjar med en rejäl dunderförkylning och inte med blåsor och sår. Jag var orolig när mitt barn i 3-årsåldern plötsligt blev väldigt sjuk under tre veckor strax efter att jag hade haft utbrott och tänkte att nu får han det. Hittills har han dock inte haft något munsår under de här senaste 4 åren så han är troligen inte smittad.

Jag själv fick mitt första munsår när jag var 7 år och skulle ta mitt första skolfoto. Det är ingen rolig bild, kan jag lova, och extra jobbigt var det eftersom jag aldrig hade haft det tidigare och knappt själv förstod var det var för något och alla kompisar frågade om det.

• Anonym (Rädd)
    Hyllemor skrev 2021-04-22 21:33:27 följande:

Jag vill tillägga att jag också råkade pussa min bebis på pannan. Det hände ingenting.

Vad som kan vara bra att veta är att munherpes hos barn ofta börjar med en rejäl dunderförkylning och inte med blåsor och sår. Jag var orolig när mitt barn i 3-årsåldern plötsligt blev väldigt sjuk under tre veckor strax efter att jag hade haft utbrott och tänkte att nu får han det. Hittills har han dock inte haft något munsår under de här senaste 4 åren så han är troligen inte smittad.

Jag själv fick mitt första munsår när jag var 7 år och skulle ta mitt första skolfoto. Det är ingen rolig bild, kan jag lova, och extra jobbigt var det eftersom jag aldrig hade haft det tidigare och knappt själv förstod var det var för något och alla kompisar frågade om det.

Tack för svar! :) hur lång tid tar de innan symtomen kommer för dom små? Om dom blivit smittad. Om du vet. Tar de veckor eller nån dag??
  • Hyllemor
    Anonym (Rädd) skrev 2021-05-04 21:05:22 följande:
    Tack för svar! :) hur lång tid tar de innan symtomen kommer för dom små? Om dom blivit smittad. Om du vet. Tar de veckor eller nån dag??
    Vad jag vet så kan munherpes ligga latent i kroppen under många år innan det ger utbrott med blåsor. När det gäller dunderförkylningen, så var jag övertygad om att min son skulle få munherpes efter den. Förra veckan hade han sin första blåsa (men då inuti munnen) och det var flera år sedan jag trodde att han blev smittad med munherpes då han fick den där jätteförkylningen (vi var på vc då och läkaren trodde att det hade med min munherpes att göra eftersom jag såg rätt så illa ut just då.) Så med utgångspunkt från det, så antar jag att om man själv har har ett utbrott och barnet samtidigt blir dunderförkyld så har man kanske gett sitt barn viruset just då, men jag är ingen läkare och har ingen som helst aning.
Svar på tråden Munherpes & spädbarn