• Anonym (Piller)

Lättare att bli gravid efter p-piller??

En kvinnas fertilitet beror ju delvis på äggreserven - hur många ägg hon har och kvalitén på äggen. Om man då har använt p-piller som preventivmedel fram till det att man vill ha barn så borde man ju ha maxat chanserna, eftersom p-piller hindrar ägglossning, dvs, det borde ju innebära att man "sparar" äggen till dess att man faktiskt vill att de ska komma till användning - eller? Hos en "normalfertil" kvinna spelar det väl kanske ingen roll, men om man har dålig äggreserv så borde det ju hjälpa att använda p-piller fram till det att man vill ha barn, eller tänker jag helt fel? Det borde ju bli så att äggen "sparas" när man inte har ÄL?

Nån som vet?

• Svar på tråden Lättare att bli gravid efter p-piller??
  • Anonym (Nja)

Det är ju inte bara antalet ägg som avgör om man blir gravid utan kvaliteten främst, och den har ju med åldern att göra och inte att man sparat ägg. Alltså, de som finns kvar blir ju inte bättre för att man inte släpper iväg andra om du förstår. Man blir iaf inte lättare gravid för att man ätit p-piller.

• Anonym (Piller)
    Anonym (Nja) skrev 2021-04-22 21:42:47 följande:

Det är ju inte bara antalet ägg som avgör om man blir gravid utan kvaliteten främst, och den har ju med åldern att göra och inte att man sparat ägg. Alltså, de som finns kvar blir ju inte bättre för att man inte släpper iväg andra om du förstår. Man blir iaf inte lättare gravid för att man ätit p-piller.

Det är jag helt med på, men antalet är ju trots allt EN sak som påverkar fertiliteten, och det borde ju i sin tur påverkas av p-piller? Men det är väl bara en teoretisk fråga kanske så i praktiken gör det det samma. Tycker bara att det är en intressant tanke.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Piller) skrev 2021-04-23 15:14:43 följande:
    Det är jag helt med på, men antalet är ju trots allt EN sak som påverkar fertiliteten, och det borde ju i sin tur påverkas av p-piller? Men det är väl bara en teoretisk fråga kanske så i praktiken gör det det samma. Tycker bara att det är en intressant tanke.
    Man föds med ca 2 miljoner ägg. När man når puberteten har man ca 3-500 000 ägg kvar. Man lossar ca ett ägg per ägglossning. Om man stoppar ägglossningen så sparar man alltså ca 12 ägg per år. Det är som en droppe i havet och kommer alltså inte att göra någon som helst skillnad även om man har p-piller i flera år.

se.clearblue.com/hur-blir-man-gravid/hur-manga-agg-har-jag
  • Anonym (Piller)
    Anonym (Nja) skrev 2021-04-23 15:35:43 följande:
    Man föds med ca 2 miljoner ägg. När man når puberteten har man ca 3-500 000 ägg kvar. Man lossar ca ett ägg per ägglossning. Om man stoppar ägglossningen så sparar man alltså ca 12 ägg per år. Det är som en droppe i havet och kommer alltså inte att göra någon som helst skillnad även om man har p-piller i flera år.

se.clearblue.com/hur-blir-man-gravid/hur-manga-agg-har-jag
    nä ok det verkar ju inte spela så stor roll då. Jag tänkte mer på om man inte har så stor äggreserv men då har man antagligen ändå väldigt många fler än man "sparar" även om man har "få" ägg jämfört med genomsnittet då. Tack för att du tagit dig tid att svara!
  • Friger

Har förstått det som att det är tvärt om... har du använt p-piller ett tag så kan det ta ett tag att bli gravid efter det att du slutat.

• Anonym (Piller)
    Friger skrev 2021-04-23 16:20:54 följande:

Har förstått det som att det är tvärt om... har du använt p-piller ett tag så kan det ta ett tag att bli gravid efter det att du slutat.

Kanske för att det tar ett tag för kroppen att komma igång m ägglossning igen?
  • Friger
    Anonym (Piller) skrev 2021-04-23 16:35:15 följande:
    Har jag också trott + att kroppen kanske "vant" sig lite vid medicinen. Men jag har absolut inga bevis på saken.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Piller) skrev 2021-04-23 16:35:15 följande:
    Jo det är väl iaf vad som brukar anges som orsak, att kroppen behöver komma igång igen lite grann.
Svar på tråden Lättare att bli gravid efter p-piller??