• Manana

MASSVIS med småfinnar av solen

Min tonårsdotter har besvärats med finnig hy under några år, men inte så mycket eller besvärliga att hon behövt söka hjälp.

Däremot på sommaren så blir finnarna betydligt fler i antal av solen. Inga stora blaffor, utan små, små vita finnar över hela näsryggen och pannan.

Nämnde förra året att vi kunde prata med en hudläkare men det ville hon inte, och jag vill inte fortsätta tjata så att jag kanske förvärrar hennes syn på sin hud.

Hon använder sällan smink så kan inte bero på det, och det blir så oavsett om hon använder solskydd eller inte.

Men ni som haft liknande, vilka solskydd har fungerat för er?

• Svar på tråden MASSVIS med småfinnar av solen
  • Sniki

När jag var yngre minns jag att jag fick finnar av solen, främst för att porerna öppnas och då kommer bakterierna in i porerna. (Jag hade mest problem på näsan och hakan men även lite grann i pannan. Använde inte heller smink.)

Bästa sättet att läsa det måste väl vara att använda så snälla ansiktsrengöringsmedel som möjligt (typ olivolja eller något naturligt märke) och sen försöka låta bli att röra med fingrarna. Allt kommer såklart inte gå att bli av med då bakterier även finns i luften.

Hoppas ni kan hitta en bra lösning!

• Anonym (Hej)

Kan det inte vara soleksem då? Så fick(får ibland) jag förut, fast sällan i ansiktet.

• Manana

Tror inte det är soleksem, det blir ju mer eksemlikt och kliigt, det här är små klämvänliga finnar.

Vi använder mild rengöring redan, så kan inte göra någon förändring där heller tyvärr.

Svar på tråden MASSVIS med småfinnar av solen