Svårt att komma igång med saker
Vad kan man ha om man har väldigt svårt att komma igång med saker, ta tag i saker? Samt lida av ångest rätt ofta .
Vad kan man ha om man har väldigt svårt att komma igång med saker, ta tag i saker? Samt lida av ångest rätt ofta .
Helt omöjligt att säga något om så lite info.
Jag förstår också man inte kan sätta en diagnos men ville bara ha lite förslag och det fick jag, tack!
Skriv listor på det som behöver göras och gör en punkt i taget. Sätt en deadline på när listan ska vara klar. Utan listor fick jag ingenting gjort.
Jobba på att prioritera. Jag tycker att det hjälper att använda en sk urgent/important kvadrant med fyra kategorier: brådskande och viktigt, brådskande men oviktigt, ej brådskande men viktigt, varken brådskande eller viktigt. Lägg sedan mest krut på kategorierna brådskande och viktigt samt ej brådskande men viktigt (i den ordningen).
Det är bättre att göra lite än inget alls. 10 minuter med att sortera viktigt papper ÄR värdefullt även om du bara tar dig igenom en liten del av din hög. Ge dig själv kred för det du gör istället för att fokusera på allt som är ogjort.
Det är värdefullt att göra en sak från början till slut. Hellre att du slutför en liten uppgift istället för att påbörja 10 olika.
Använd olika hjälpmedel: Skriv listor, sätt på en timer, skriv ner rutiner du vill lägga dig till med och belöna dig själv när du gör det framgångsrikt. Det finns bra appar för det här med. Och tänk på att ett system måste funka för just dig. Bara för att det passar andra, behöver inte betyda att det är dig det är fel på för att du inte klarar av det. Det finns miljoner av olika sätt att få vardagen att fungera - hitta ett som passar dig. Det är helt ok att testa flera olika, men ta ett i taget för att ge det en ärlig chans.
Sätt små, små mål för förändringar. Se det som en resa på 100 små, lätta babysteg istället för ett enda stort hopp.
Ta hand om dig själv och ditt mående. Allt blir lättare när man mår bra. Ät bra, sov ordentligt, motionera och tillbringa tid med människor som får dig att må bra
Jag förstår också man inte kan sätta en diagnos men ville bara ha lite förslag och det fick jag, tack!