• Anonym (Mollebolle)

    Avföringsinkontinens

    Hej alla fantastiska människor!
    Idag tog jag äntligen modet att ringa vårdcentralen och berätta om mitt problem.
    Jag har under lång tid haft problem med tarmen. Jag har avföring som rinner ut när jag tex går, om jag går i en trappa så händer det ofta att det rinner ut avföring. Jag kan ha duschat och känner mig jätte fräsch. Sen står jag och torkar mig och när det är dags för bakdelen att torkas från duschvatten så är det redan lite avföring mellan skinkorna.
    Detta är som tur var inte varje dag men flera ggr i veckan. Jag kan vara och handla och jag känner att det blir kladdigt mellan skinkorna. Det svider som fasiken och jag blir alldeles sårig ibland.

    Är det någon mer som har avföringsinkontinens eller liknande problem?

    Vad har ni fått för hjälp?

  • Svar på tråden Avföringsinkontinens
  • Pope Joan II
    Anonym (Mollebolle) skrev 2021-04-26 09:36:33 följande:

    Hej alla fantastiska människor!
    Idag tog jag äntligen modet att ringa vårdcentralen och berätta om mitt problem.
    Jag har under lång tid haft problem med tarmen. Jag har avföring som rinner ut när jag tex går, om jag går i en trappa så händer det ofta att det rinner ut avföring. Jag kan ha duschat och känner mig jätte fräsch. Sen står jag och torkar mig och när det är dags för bakdelen att torkas från duschvatten så är det redan lite avföring mellan skinkorna.
    Detta är som tur var inte varje dag men flera ggr i veckan. Jag kan vara och handla och jag känner att det blir kladdigt mellan skinkorna. Det svider som fasiken och jag blir alldeles sårig ibland.

    Är det någon mer som har avföringsinkontinens eller liknande problem?

    Vad har ni fått för hjälp?


    Har du provat med egenbehandling? Det kan du ju annars göra i väntan på din tid på VC. Den där sortens problem beror inte sällan på invärtes hemorrojder. 
  • Anonym (Mollebolle)
    Pope Joan II skrev 2021-04-26 09:45:39 följande:
    Har du provat med egenbehandling? Det kan du ju annars göra i väntan på din tid på VC. Den där sortens problem beror inte sällan på invärtes hemorrojder. 
    Har gjort massor, men inget har hjälpt mig tyvärr. Har läst massor om det och provat men utan resultat. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Mollebolle) skrev 2021-04-26 09:52:21 följande:
    Har gjort massor, men inget har hjälpt mig tyvärr. Har läst massor om det och provat men utan resultat. 
    Ja, då är det ju verkligen bra att du beställde tid! Fram tills dess kan du ju smörja mellan skinkorna med vitt vaselin så att du i alla fall slipper svedan. 
  • Anonym (Mollebolle)
    Pope Joan II skrev 2021-04-26 10:03:03 följande:
    Ja, då är det ju verkligen bra att du beställde tid! Fram tills dess kan du ju smörja mellan skinkorna med vitt vaselin så att du i alla fall slipper svedan. 
    Ja det var på tiden och jag vågade äntligen. Vitt vaselin är det den typ i gula burken Klöver vaselin eller vad den heter?? 
  • Pope Joan II
    Anonym (Mollebolle) skrev 2021-04-26 10:09:51 följande:
    Ja det var på tiden och jag vågade äntligen. Vitt vaselin är det den typ i gula burken Klöver vaselin eller vad den heter?? 
    Nej, vitt vaselin är just vitt vaselin och det skapar en vätskeavvisande hinna som säkert skulle hjälpa dig mot svedan. Du kan ju prova, det är helt ofarligt. 
  • Anonym (Mollebolle)
    Anonym (H) skrev 2021-04-26 10:33:56 följande:

    Är du kvinna och har fött barn?


    Ja kvinna har barn men kejsarsnitt och mitt barn är vuxet idag.
  • Anonym (H)
    Anonym (Mollebolle) skrev 2021-04-26 10:35:57 följande:

    Ja kvinna har barn men kejsarsnitt och mitt barn är vuxet idag.


    Ah. Ja då bör det ju inte bero på trasiga muskler pga tidigare förlossning.

    Bra att du söker hjälp!
  • Anonym (Mollebolle)
    Anonym (H) skrev 2021-04-26 10:54:49 följande:
    Ah. Ja då bör det ju inte bero på trasiga muskler pga tidigare förlossning.

    Bra att du söker hjälp!
    Nej det är väldigt långsökt
Svar på tråden Avföringsinkontinens