• Anonym (jobbigt)

    Dela semester med barn som separerad?

    Jag har precis blivit singel efter ett långt förhållande där vi har barn ihop. Det är helt nytt och det är mycket som är oklart än så länge, men vi valde gemensamt att gå isär så vi är på (hyfsat) god fot ändå även om vi gått isär pga mycket bråk och förlorade känslor hos båda parter.

    Idag på jobbet så kom semesterplaneringen upp, och jag och (ex)sambon bokade ju upp gemensam semester för flera veckor sedan, dessutom extra lång då vi fyllt på med fp-dagar, men nu vet jag inte hur vi ska göra... Jag vet inte om vi får huset sålt innan sommaren så vet inte var jag/vi kommer bo eller hur vårt "vardagsupplägg" kommer se ut, men vi kommer ju inte vilja spendera semestern ihop direkt. Hur delar folk som är separerade upp sina veckor? Barnet är litet så varannan vecka känns inte riktigt aktuellt än så länge, utan vi pratar om att köra 3-2-2-system. 

  • Svar på tråden Dela semester med barn som separerad?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (jobbigt) skrev 2021-04-26 11:42:44 följande:

    Jag har precis blivit singel efter ett långt förhållande där vi har barn ihop. Det är helt nytt och det är mycket som är oklart än så länge, men vi valde gemensamt att gå isär så vi är på (hyfsat) god fot ändå även om vi gått isär pga mycket bråk och förlorade känslor hos båda parter.

    Idag på jobbet så kom semesterplaneringen upp, och jag och (ex)sambon bokade ju upp gemensam semester för flera veckor sedan, dessutom extra lång då vi fyllt på med fp-dagar, men nu vet jag inte hur vi ska göra... Jag vet inte om vi får huset sålt innan sommaren så vet inte var jag/vi kommer bo eller hur vårt "vardagsupplägg" kommer se ut, men vi kommer ju inte vilja spendera semestern ihop direkt. Hur delar folk som är separerade upp sina veckor? Barnet är litet så varannan vecka känns inte riktigt aktuellt än så länge, utan vi pratar om att köra 3-2-2-system. 


    Innan man löst boende situationen är det jus vårt att planera, då får det bli som de blir.

    Vi har löst det så att vi helt sonika delar upp hela semestern mellan oss. Dvs den ene tar från vecka x till y och sen tar den andra över. Veckorna kan överlappa varandra så man får lite egentid och en chans att vila ut oxå.

    I början kan det vara svårare för barnen att vara ifrån den ene förälder längre tider (beror iof på ålder på barnen)  då får man splitta upp semestern varannan vecka eller 2 veckor var åt gången. Men när barnen vant sig går det att ha längre perioder var.

    Det mesta brukar lösa sig OM man sätter barnens välmående före sitt ego eller egna behov. Men det gäller iof allt samarbete kring barnen som skilda föräldrar.
Svar på tråden Dela semester med barn som separerad?