• Hyllemor

    Hur långa dagar har era barn på fritids?

    Hur gamla är barnen? Hur mycket är de på fritids under lov och studiedagar? Är de både på morgonfritids och eftermiddagsfritids.

    Jag frågar för att jag helt enkelt är nyfiken.

  • Svar på tråden Hur långa dagar har era barn på fritids?
  • Anonym (....)

    Har två pojkar , 6 och 8 år år.

    Skolan börjar kl 8 på morgonen och då lämnas de. Skolan slutar sedan kl 11-12.30 beroende på dag och de är på fritids till mellan kl 14 och 15. Den yngre har en del problematik med kisseriet (flera gånger i veckan) och att han blir väldigt arg och springer sin väg när olyckan har skett, därpå vill vi ha korta dagar.

    Båda jobbar heltid vi föräldrar. Snart kommer dock jag gå hemma då de ska få ett syskon.

  • nnnnnnnn

    Sedan corona - inte alls länge då vi mest jobbar hemifrån och kan styra upp så att vi har mer krävande möten när barnen har skola och mer sådant som kan skötas med barnen hemma när de slutat skolan.
    Det blir tyvärr en hel del SVTplay eller iPad för barnen när vi jobbar... Ca 2 h på eftermiddagen.
    Vi försöker därför minska skärmarna på kvällen, spela spel, gå ut eller iallafalll se tillsammans på något tex gamla Bäst i TEst-programmen eller så. Så det ändå blir familjetid.

    Men ärligt, det hade varit bättre för barnen att vara kvar på fritids. Med utevistelse och kompislek.
    Nu försöker vi hålla i restriktionerna och det gör att vi väljer det sämre alternativet...

  • PH76

    Vi har en 5 och en 8 åring.

    8 åringen brukar gå hem själv någonstans mellan 13-15 när han slutar.

  • Anonym (Mimmi)

    6-åringen har eftermiddagsfritids till 16 eller 15:30 (varierar). 9-åringen går inte på fritids (vill inte och ena föräldern jobbar hemma).

  • Anonym (Mimmi)
    nnnnnnnn skrev 2021-04-26 12:25:00 följande:

    Men ärligt, det hade varit bättre för barnen att vara kvar på fritids. Med utevistelse och kompislek.


    Så känner vi med, men på vårt fritids är det bara fri lek och barn från årskurs 3-6 blandas, så vår 9-åring känner sig inte trygg där. Det är synd. Önskar att det vore annorlunda organiserat.
  • Anonym (Mor)

    Vår 8-åring får gå hem vid 15 om han vill, ibland stannar han till 16. Om han skulle gå hem tidigare blir det bara en massa spel/iPad/tv-spel, vilket känns heeelt värdelöst. Bättre att stanna kvar o leka med kompisar. Vi föräldrar jobbar hemma men sitter ofta i möten, vilket innebär att det funkar mindre bra med kompislek hos oss den tiden på dygnet.

  • Anonym (Mor)

    Vår 8-åring får gå hem vid 15 om han vill, ibland stannar han till 16. Om han skulle gå hem tidigare blir det bara en massa spel/iPad/tv-spel, vilket känns heeelt värdelöst. Bättre att stanna kvar o leka med kompisar. Vi föräldrar jobbar hemma men sitter ofta i möten, vilket innebär att det funkar mindre bra med kompislek hos oss den tiden på dygnet.

  • PH76
    Anonym (Mor) skrev 2021-04-26 13:34:54 följande:

    Vår 8-åring får gå hem vid 15 om han vill, ibland stannar han till 16. Om han skulle gå hem tidigare blir det bara en massa spel/iPad/tv-spel, vilket känns heeelt värdelöst. Bättre att stanna kvar o leka med kompisar. Vi föräldrar jobbar hemma men sitter ofta i möten, vilket innebär att det funkar mindre bra med kompislek hos oss den tiden på dygnet.


    Vi hade samma resultat med vår 8åring i början, sen fick han endast 60min Ipadtid per dag och får välja själv var han vill lägga detta. Fungerar mycket bättre nu.
  • Mrs Moneybags

    Min 9-åring hämtas oftast vid 17.00 och det är på egen begäran. Han älskar fritids och vill gärna stanna så länge som möjligt utan att vara sist. 

    Idag har jag hämtat honom tidigt, också på egen begäran. Vet inte exakt varför, men alla behöver väl lugn och ro ibland. Det är inte mer än rätt att han ska kunna välja det då och då. 

    Ibland vill han vara där på morgonen också och då åker vi dit tidigt. En av hans lärare har även morgonklass där barnen kan få jobba igen i böckerna som de kanske ligger lite efter i, då vill han vara där och jobba klart.

    Ja, jag följer hans egna val helt enkelt. Det funkar bra. Vi bor långt från skolan så det är jag som hämtar och lämnar med bilen. 

  • LFF
    Hyllemor skrev 2021-04-26 11:49:31 följande:

    Hur gamla är barnen? Hur mycket är de på fritids under lov och studiedagar? Är de både på morgonfritids och eftermiddagsfritids.

    Jag frågar för att jag helt enkelt är nyfiken.


    Två ettagluttare. Kommer till fritids vid ca 0645 och äter frukost där. Hämtas nånstans mellan 14 och 16 beroende på vad de har för aktiviteter på fritids och hur våra dagar ser ut med möten. 

    För oss funkar det som sagt bäst att barnen äter frukost på fritids, de gjorde samma sak på förskolan. 
  • LFF
    nnnnnnnn skrev 2021-04-26 12:25:00 följande:

    Men ärligt, det hade varit bättre för barnen att vara kvar på fritids. Med utevistelse och kompislek.
    Nu försöker vi hålla i restriktionerna och det gör att vi väljer det sämre alternativet...


    Vi har två ettagluttare och prioriterar just att det ska vara bäst för barnen. På vår skola blandas inte årskullarna på fritids (eftermiddagen) så de går med samma barn som de ändå går i skolan med. Vet inte hur det ser ut på er skolas fritidsverksamhet. På morgonfritids är det så få barn där så det finns ordentligt utrymme för alla.
  • LFF
    Anonym (Mor) skrev 2021-04-26 13:34:57 följande:

    Vår 8-åring får gå hem vid 15 om han vill, ibland stannar han till 16. Om han skulle gå hem tidigare blir det bara en massa spel/iPad/tv-spel, vilket känns heeelt värdelöst. Bättre att stanna kvar o leka med kompisar. Vi föräldrar jobbar hemma men sitter ofta i möten, vilket innebär att det funkar mindre bra med kompislek hos oss den tiden på dygnet.


    Mina 7-åringar får bara leka med kompisar ute. Då slipper man störande kompislek om man har eftermiddagsmöte.
  • Anonym (Hanna)

    6 år. Han kommer till fritids vid 6.30 för att kunna äta frukost där och jag hämtar vid 15 varje dag.

    Samma sak på loven om han inte är hos mormor och morfar.

  • Anonym (LiveLaughLove)

    Jag var hemma med mitt barn under hela förskoleåldern, förutom sista året innan förskoleklass, då började jag arbeta - fast hemifrån och med flexibla tider, så fritids var en ickefråga.

    Jag fortsatte med samma arbete fram till barnet skulle börja i årskurs tre, då jag ansåg att barnet kunde gå hem själv och vara hemma själv i några timmar.

    Så inget fritids alls och knappt någon förskola (förutom allmän fsk vid 5-6 års ålder, 15h/v).

Svar på tråden Hur långa dagar har era barn på fritids?