• parnordqvist

Kvinnor kan se 99 miljoner fler färger

Jag kom över ett klipp från ett australiskt morgonprogram på youtube där man diskuterar varför kvinnor är överlägsna män rent genetiskt/biologiskt. Bland det som framkom var att vissa kvinnor kan se upp till 100 000 000 färger medan män i genomsnitt kan se 1 000 000. Det här beror återigen på XX gentemot XY. Det är därför som män blir färgblinda men inte kvinnor. Jag har snöat in totalt på det här området, manligt och kvinnligt. Jag kastar mig över denna typ av information. Det är väl en sorts frustration från ett manligt perspektiv. En expert ger mer fakta om vad som skiljer könen åt. Titta gärna på klippet (lite mer än 7 minuter) och ge uttryck för era tankar och känslor.

• Svar på tråden Kvinnor kan se 99 miljoner fler färger
  • Pilsner

Blå, grön, lila, röd, vit, brun, gul, svart, rosa. Det blir nio färger. Min fru kallar persika färg, men jag tror att det är en frukt.

• Aniiee

Det finns forskning på att vi bara kan se färger som vi "vet namnet" på. Till exempel har forskning med en del naturfolk visat att de inte kan skilja på färger utöver svart/mörkt, vitt/ljust och rött. Först när fler färgers namn blivit introducerade har de kunnet se skillnad på exempelvis gönt och blått.

Kvinnor i gemen är mer intresserade än män i gemen av färger. Sen är det också en definitionsfråga, tror jag. Röd är röd, ja. Eller? Är olika nyanser av röd samma färg i olika nyanser eller olika färger (ja, jag vet människor som på allvar har den diskussionen)? Och även om det bara är nyanser, ser du skillnad, till exempel, på (ursäkta engelska namn....) Maroon, Dark Red och Blood? (hex, så du kan testa att googla: #800000, #8B0000, #8A0707)

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • parnordqvist

De är väldigt lika. På en gång tyckte jag att #8B0000 har en ljusare nyans än #800000, men jag är inte helt säker. #8A0707 tycker jag är exakt lika som #8B0000, men något måste väl skilja dem åt när de heter olika. Nja jag har nog inget superfärgseende. Jobbar mycket med bilder och delvis färger, men att jag ser 100 miljoner färger är bara att glömma. Kanske inte ens 1 miljon.
    Märkligt att färgseendet blir lidande om man har XY i stället för XX. Konstiga "biverkningar". Vad är vitsen med detta? Det brukar ju finnas någon tanke bakom genetiska variationer, men gällande Y så verkar den bara vara usel rakt igenom. Man får vara glad att man inte är färgblind. Är det något som gått fel i Y-kromosomen när man är färgblind?

• Glinda från Oz

Klart kvinnor kan vara färgblinda! Genen för färgblindhet sitter på X kromosomen, för män som bara har en X kromosom räcker det med att ha genen där medan kvinnorna måste ha genen på båda sina X kromosomer därför är det fler män än kvinnor som är färgblinda.

Människor ser ca 1 million färger. Det är ett ytterst, ytterst fåtal som kan se så mycket som 100 miljoner färger. 

• KlantSmurfen

Varför har ingen maskulinitetsforskare problematiserat att kvinnors immunförsvar har toxisk maskulinitet?

Att kvinnor har bättre luksinne är också väldigt problematiskt:
    - Du luktar skit!
    --  Näe, det gör jag inte.
    - Duscha!
    -- men...

och hörseln:
    - Varför vaknar inte du när bebisen skriker?
    -- men...
    - Din lata jävel
    -- Face With Rolling Eyes

- Vi ska dela lika på hushållssysslor och turas om.
    -- Ok, din tur att rengöra golvbrunnen

- Kan inte barnen leka tystare?
    -- Eller så kan du kan sluta vara så känslig

• Pilsner

Att rödhåriga kallas rödhåriga fast de snarare är orangehåriga beror på att färgen orange är rätt ny, innan klassades den nyansen som röd.

Det var faktiskt frukten som gav namnet på färgen i engelskan, för ungefär 100 år sedan. När färgnamnet kom till svenskan vet jag inte, men vi hade tidigare benämningen brandgul.

• Anonym (Stina)
    KlantSmurfen skrev 2021-05-07 01:54:08 följande:

Varför har ingen maskulinitetsforskare problematiserat att kvinnors immunförsvar har toxisk maskulinitet?

Att kvinnor har bättre luksinne är också väldigt problematiskt:

- Du luktar skit!

--  Näe, det gör jag inte.

- Duscha!

-- men...

och hörseln:

- Varför vaknar inte du när bebisen skriker?

-- men...

- Din lata jävel

--

- Vi ska dela lika på hushållssysslor och turas om.

-- Ok, din tur att rengöra golvbrunnen

- Kan inte barnen leka tystare?

-- Eller så kan du kan sluta vara så känslig

Om någon säger åt en att man luktar skit så är har man dålig hygien. Duscha varje dag så är problemet löst.

Om man inte vaknar när ens barn skriker så innebär det att man inte kan vara ensam med sitt barn. Då får man lösa det genom att t ex ha barnet nära sin säng på natten. Man kan inte bara säga att man inte hör och låta någon annan ta ansvar. Då har man dålig föräldraförmåga.

Om bara mannen rensar golvbrunnen beror det på könsroller. Det är inte genetiskt att kunna rensa golvbrunnar. Det är något man lär sig.

Om kvinnor är mer lättstörda av högljudda barn är det konstigt att det är just kvinnor som jobbar i barnomsorg.

Man kan inte ta alla sina svårigheter och oförmågor och skylla på sitt kön. Har aldrig träffat en man som inte kan duscha, ta hand om sina barn eller som tror att han är genetiskt programmerad att rensa golvbrunnar. Om du har det så så skyll inte på manlighet. Det är inte manligt att vara otvättad.
  • KlantSmurfen
    Why Stinky Socks Bother Women More Than Men
    www.leonardsax.com/why-stinky-socks-may-bother-women-more-than-men/

Women?s, men?s brains respond differently to hungry infant?s cries | National Institutes of Health (NIH)
    www.nih.gov/news-events/news-releases/womens-mens-brains-respond-differently-hungry-infants-cries
    Gender Differences in the Senses

The real difference is that women are more sensitive to loud noises than men are with men tolerating sounds some eight decibels louder than women. This has practical implications because women avoid taking jobs where the noise level is high, as is true of many jobs in mining and extraction. Women also seem more sensitive to the sound of a crying infant at night, which suggests one possible beneficial effect for offspring.

www.psychologytoday.com/au/blog/the-human-beast/202008/gender-differences-in-the-senses
    Anonym (Stina) skrev 2021-05-07 11:09:21 följande: #7
    Om någon säger åt en att man luktar skit så är har man dålig hygien. Duscha varje dag så är problemet löst.

Om man inte vaknar när ens barn skriker så innebär det att man inte kan vara ensam med sitt barn. Då får man lösa det genom att t ex ha barnet nära sin säng på natten. Man kan inte bara säga att man inte hör och låta någon annan ta ansvar. Då har man dålig föräldraförmåga.

Om bara mannen rensar golvbrunnen beror det på könsroller. Det är inte genetiskt att kunna rensa golvbrunnar. Det är något man lär sig.

Om kvinnor är mer lättstörda av högljudda barn är det konstigt att det är just kvinnor som jobbar i barnomsorg.

Man kan inte ta alla sina svårigheter och oförmågor och skylla på sitt kön. Har aldrig träffat en man som inte kan duscha, ta hand om sina barn eller som tror att han är genetiskt programmerad att rensa golvbrunnar. Om du har det så så skyll inte på manlighet. Det är inte manligt att vara otvättad.Ä
     är du genetiskt programmerad att sakna humor eller är det inlärt?
  • parnordqvist
    Glinda från Oz skrev 2021-05-07 00:24:24 följande:

Klart kvinnor kan vara färgblinda! Genen för färgblindhet sitter på X kromosomen, för män som bara har en X kromosom räcker det med att ha genen där medan kvinnorna måste ha genen på båda sina X kromosomer därför är det fler män än kvinnor som är färgblinda.

Människor ser ca 1 million färger. Det är ett ytterst, ytterst fåtal som kan se så mycket som 100 miljoner färger. 

Ja jag läste mig till det där med X-kromosomen efter att jag publicerat inlägget. Trodde så klart det berodde på Y, som jag är så kritisk till. 
Svar på tråden Kvinnor kan se 99 miljoner fler färger