• Anonym (Närsynt)

Optikern lämnar inte ut recept

Jag vill få mitt glasögonrecept från min optiker. Receptet är fem år gammalt. Med hänvisning till det vägrar optikern lämna ut receptet. De vill istället boka in mig på en ny synkontroll för 400 kronor.

Får de göra så? Visst ska de, enligt lag, lämna ut receptet, oavsett hur gammalt det är?

• Svar på tråden Optikern lämnar inte ut recept
  • Anonym (Närsynt)
    Loigios skrev 2021-04-27 11:02:30 följande:

Av nyfikenhets skull, vilken lag tänker du ska tillämpas?

Optiker klassas ju som hälso- och sjukvårdspersonal och går därmed under samma lagstiftning. Där gäller patientjournallagen, så jag gissar att detsamma ska gälla för optiker. Min vägrar dock. 
  • Anonym (Optikerassistent)

Ja, det är en journalföring som du har rätt till så de ska absolut ge dig det. Dock är det inte ett giltigt recept om du skulle göra glasögon på det (ibland kan man ändå få göra glasögon på ett gammalt recept men då på eget ansvar - alltså utan garanti).

• Anonym (F)

Din syn lär ju ha förändrats på fem år så du kommer ändå behöva göra en ny synundersökning.

• Anonym (Närsynt)
    Anonym (F) skrev 2021-04-27 11:34:26 följande:

Din syn lär ju ha förändrats på fem år så du kommer ändå behöva göra en ny synundersökning.

Nej, den har inte förändrats alls. Det är kontrollerat hos ögonläkare. Min syn har faktiskt inte förändrats alls sen jag var 18 år. 
  • Anonym (M)
    Loigios skrev 2021-04-27 11:02:30 följande:

Av nyfikenhets skull, vilken lag tänker du ska tillämpas?

Som tidigare nämnts så gäller Patientdatalagen i just det här fallet men annars kan man hänvisa till GDPR som ger dig rätt att få ta del av all info de har om dig.
Svar på tråden Optikern lämnar inte ut recept