När har ni börjat prata vikt och klarspråk om vikt med era barn?
När har ni börjat prata om vikt med era barn?
Vi har aldrig någonsin nämnt ordet vikt med någon värdering i. Dvs vi pratar aldrig om mat och godis och sånt ur ett viktperspektiv utan enbart utifrån vad kroppen mår bra av, orka osv. Vikt i kg har enbart varit ett konstaterande, en siffra.
Vi vuxna är överviktiga men försöker verkligen undvika att våra barn blir det också. Vi äter rätt så bra hemlagad mat hemma. Håller inte på och fikar, äter godis och chips regelbundet.
Våra barn har hela tiden varit normalviktiga och rör sig och sportar mycket. Men, det som är bekymret är att äldsta nu är drygt 12 år och både rör sig betydligt mer själv och med kompisar i området, cyklar eller åker buss till skolan (beroende på årstid) och passerar mataffären på vägen, hon och kompisarna åker och äter lunch på Max och liknande, vi kan helt enkelt inte styra över allt hon gör längre. Vi har insett att det köps en hel del godis, choklad och glass, 200 gr chokladkakor regelbundet som hon ju inte visar men man hittar resterna i sopkorgen osv. Jag ser också att hon börjar vara lite rundare än tidigare, även om pubertet och sånt nu också bidrar till kroppsförändringar.
Jag vill verkligen inte att hon ska få min tonårstid med överviktsproblem men vet inte hur man ska hantera detta.
Vi pratar en hel del om det, att man inte kan äta allting alltid, att kroppen inte mår bra av det osv och hon säger att hon ska sluta handla osv men snart börjar det ju kännas akut att få henne att förstå att hon kommer bli överviktig av det. Men samtidigt är man ju rädd att skada med sån info.
Hon har ju inte massor med pengar men det är billigt med choklad, man får ju massor för en tjuga idag.
Hur gör ni?