• Murresnurre

    Dr Martins kängor

    Har precis köpt mina första Dr Martins kängor modell 1914. Många som har den här typen av känga brukar vika upp byxorna lite. Det här är ju en smak sak, men hur mycket ska man vika upp byxorna och synliga göra skon. Jag har vikit upp några cm till 10 cm, får ofta kommentaren. - vik upp mer av byxan eller mindre.

    Är det någon som har ett bra förslag?

    Skaftet på kängan är ca 25 cm så de är ganska hög.

  • Svar på tråden Dr Martins kängor
  • Anonym (??)

    ...och vad vill du egentligen säga med din  komentar i ämnet
    Förstår inte - alls

  • Anonym (Bea)

    Hur mycket ska man vika upp byxorna är min fundering. Vad tycker du?

  • Anonym (F)

    Känns mer som en fråga för Flashback.... Min uppfattning är att det är nasseskor, särskilt om man viker upp byxbenet. Förslag på ytterligare utstyrsel är väl grön bomberjacka (svart eller mörkblå i nödfall) samt en rakad skalle. Tyvärr ts, det där är ingen stil man vill sprida i samhället.

  • Anonym (Well)

    Jag skulle haft lite längre och vidare byxor och vikt upp ett par varv.

  • Anonym (Nej....)
    Anonym (F) skrev 2021-04-28 07:17:56 följande:

    Känns mer som en fråga för Flashback.... Min uppfattning är att det är nasseskor, särskilt om man viker upp byxbenet. Förslag på ytterligare utstyrsel är väl grön bomberjacka (svart eller mörkblå i nödfall) samt en rakad skalle. Tyvärr ts, det där är ingen stil man vill sprida i samhället.


    Knappast, det är skor som varit vanliga i alla subkulturer och nu är supernormala och hyfsat trendiga i många delar av samhället. Gymnasielärare och bibliotekarier har dem liksom

    Nazisterna hade stålhätta och vita snören. Håller man sig ifrån det går man helt säker.

    Till ts: vad tycker du själv är snyggast? Jag har iofs bara 8-håls men viker upp så att knuten eventuellt syns och flärpen där bak precis döljs. Tycker det ser bäst ut.
  • Anonym (F)
    Anonym (Nej....) skrev 2021-04-28 08:59:25 följande:
    Knappast, det är skor som varit vanliga i alla subkulturer och nu är supernormala och hyfsat trendiga i många delar av samhället. Gymnasielärare och bibliotekarier har dem liksom

    Nazisterna hade stålhätta och vita snören. Håller man sig ifrån det går man helt säker.

    Till ts: vad tycker du själv är snyggast? Jag har iofs bara 8-håls men viker upp så att knuten eventuellt syns och flärpen där bak precis döljs. Tycker det ser bäst ut.
    Jaharu. Du har missat 90-talet med andra ord.
  • Anonym (Verkligen inte)
    Anonym (F) skrev 2021-04-28 07:17:56 följande:

    Känns mer som en fråga för Flashback.... Min uppfattning är att det är nasseskor, särskilt om man viker upp byxbenet. Förslag på ytterligare utstyrsel är väl grön bomberjacka (svart eller mörkblå i nödfall) samt en rakad skalle. Tyvärr ts, det där är ingen stil man vill sprida i samhället.


    Haha va?! Du har missat att kängor och speciellt det här märket kommer från punken. Och punken är så långt från nazism man kan komma. Väldigt obildad kommentar från dig där. Det här är ett jättekänt märke, och enormt vanliga i alternativa kretsar (och då menar jag alltså som tex punk, goth mm). Läs på lite.
  • Anonym (Nej....)
    Anonym (F) skrev 2021-04-28 09:04:41 följande:

    Jaharu. Du har missat 90-talet med andra ord.


    Nej, klart jag vet att nynazister hade stålhätte-docs och gettagrips på 90-talet men det hade även musikfans av diverse genrer, vänsterfolk och diverse subkulturer som verkligen inte höll på med rasism. Och nu är de mer mainstream än de någonsin varit, särskilt de utan stålhätta som ju tillhört standardgarderoben för kreti och pleti de senaste 20 åren känns det som. Ett par svarta eller vinröda 1460 med svarta snören är lika okontroversiella och mainstream som ett par Converse.
  • Shameless
    Anonym (F) skrev 2021-04-28 07:17:56 följande:

    Känns mer som en fråga för Flashback.... Min uppfattning är att det är nasseskor, särskilt om man viker upp byxbenet. Förslag på ytterligare utstyrsel är väl grön bomberjacka (svart eller mörkblå i nödfall) samt en rakad skalle. Tyvärr ts, det där är ingen stil man vill sprida i samhället.


    Din uppfattning är jävligt förlegad. Lever du kvar i 90-talet i övrigt?
  • Shameless
    Anonym (Nej....) skrev 2021-04-28 11:35:41 följande:

    Nej, klart jag vet att nynazister hade stålhätte-docs och gettagrips på 90-talet men det hade även musikfans av diverse genrer, vänsterfolk och diverse subkulturer som verkligen inte höll på med rasism. Och nu är de mer mainstream än de någonsin varit, särskilt de utan stålhätta som ju tillhört standardgarderoben för kreti och pleti de senaste 20 åren känns det som. Ett par svarta eller vinröda 1460 med svarta snören är lika okontroversiella och mainstream som ett par Converse.


    Väl skrivet! Sådana där kängor var populära hos oss hårdrockare.
  • Anonym (Roadcrew)

    Köp ett par Red Wing och schyssta selvagejeans så är du hemma!

  • flygrl

    @TS: Oftast har jag bara smala jeans till mina Dr. Martens och dom går knappt att vika upp men det händer jag har jeans som jag viker upp och då blir det väl typ max 10 cm eller nåt. Har bara 8-håls själv så dom är lägre än dina. Tror modellen heter 1460.

  • flygrl
    Anonym (F) skrev 2021-04-28 07:17:56 följande:

    Känns mer som en fråga för Flashback.... Min uppfattning är att det är nasseskor, särskilt om man viker upp byxbenet. Förslag på ytterligare utstyrsel är väl grön bomberjacka (svart eller mörkblå i nödfall) samt en rakad skalle. Tyvärr ts, det där är ingen stil man vill sprida i samhället.


    Nä asså, det va nog så fram till 90-talet kanske (själv född 97 så före min tid) men nu för tiden kan vem som helst gå i Dr. Martens och även bomberjacka utan det kopplas till nazism/rasism. Är själv en svart tjej som bär Dr. Martens och bland bomberjacka till (grön ). För jag tycker det är coolt och snyggt helt enkelt. Nazzar gillar jag däremot inte så där delar jag din syn.
Svar på tråden Dr Martins kängor