• Ammyloulou

Igångsättning pga humanitära skäl v 39?

Haft en extremt jobbig tredje graviditet. Sjukskriven pga grav foglossning sen v 20. Inlagd på sjukhus vid fyra olika tillfällen med övervakning och medicin pga hotande förtidsbörd (prematura sammandragningar mellan v 30-35). Totalt legat två veckor på sjukhus..

Är nu i v 38+3 och har haft förvärkar och extrem foglossning som samsas att tära på min kropp dygnet runt. Har inte sovit en blund på 3 dygn och håller på att tappa förståndet av utmattning och smärtor. Fick remiss till specialmvc imorgonbitti för läkarbedömning om det blir igångsättning eller stark smärtstillande behandling. Jag vill så gärna få ett slut på lidandet och bli igångsatt. Hur tror ni mina chanser är att bli igångsatt i närtid?

Slemproppen gick för två veckor sedan, livmodertappen är väldigt mogen/mjuk, ca 1,5 cm lång och 1,5 cm öppen. Bebisen är normalstor, fixerad och ligger långt ner i förlossningskanalen. Det gäller Stockholms län.

• Svar på tråden Igångsättning pga humanitära skäl v 39?
  • Anonym (Jag blev)

På mig tog dom vattnet i vecka 39 efter att jag hade haft en graviditet av foglossning,förvärkar och blödningar allt vecka 20-39 min man ringde in dagen innan jag blev igång satt då han blev orolig eftersom Jag började må dåligt psykiskt av alla blödningar och eftersom jag har en bakgrund där psykoser finns med så va det ingen tvekan för dom på förlossningen att sätta igång mig.

• Anonym (Jag blev)

På mig tog dom vattnet i vecka 39 efter att jag hade haft en graviditet av foglossning,förvärkar och blödningar allt vecka 20-39 min man ringde in dagen innan jag blev igång satt då han blev orolig eftersom Jag började må dåligt psykiskt av alla blödningar och eftersom jag har en bakgrund där psykoser finns med så va det ingen tvekan för dom på förlossningen att sätta igång mig.

• fjanten

Jag skulle fått igångsättning av humanitära skäl med andra i vecka 38+0, men det hann starta spontant i 37+0. Med tredje skulle jag också fått av humanitära skäl oavsett, men nu var han stor också, så i 37+6 sattes jag igång (kom ut på 4,8 kg). Med trean skulle de antingen sätta igång mig i 37+0 - om hon då vägde mindre än 4kg, annars skulle de snitta mig. Men hon kikade ut i 33+2 istället, så det blev aldrig.

Gissningsvis kommer de sätta igång dig! Har du tur behöver de bara ta hinnorna så är du igång Så startade de min tredje (och bästa) förlossning.

• Anonym (Anna)

Stackars, vilken kämpe du varit. Unnar dig att de sätter igång dig <3 Bebisen verkar redo.

• basio

Hoppas du blev igångsatt! 

jag blev igångsatt i v39+3 pga fruktansvärd foglossning. Jag var rullstolsburen de sista månaderna. Jag var dock öppen 4 cm redan och de tog helt enkelt vattnet på mig. 2,5 timme senare var sonen född.

Svar på tråden Igångsättning pga humanitära skäl v 39?