• farman

    Ta emot fostrbarn

    Skulle ni kunna tänka er att ta ett fosterbarn i ditt hem?
    Som singel foster mor?
    Så började mitt liv ifrån misshandels helvete till paradiset.
    Då jag var 17 år i 2 år sedan flyttade jag ut dumt nog.

  • Svar på tråden Ta emot fostrbarn
  • Drottningen1970

    Nej aldrig. Jag skulle knyta an till detta barn och må skitdåligt sedan när de skulle tillbaks till föräldrar som bara var hyfsade...

  • Anonym (876)

    Det är vanligt tyvärr, majoriteten människor som tar emot fosterbarn gör det enbart pga pengarna och ser en chans att få tjäna extra, inte för att de bryr sig om barnen ingen vill ha.

  • Anonym (Duigen)
    Anonym (876) skrev 2021-04-29 15:49:51 följande:

    Det är vanligt tyvärr, majoriteten människor som tar emot fosterbarn gör det enbart pga pengarna och ser en chans att få tjäna extra, inte för att de bryr sig om barnen ingen vill ha.


    Tror du ska läsa trådstarten igen! Du väljer som vanligt att hävda dina helt ologiska påståenden som en papegoja!

    Alla barn ska bo hos biologiska föräldrarna oavsett vad de gör mot dem och alla familjehem är elaka och pengarna! Suck!

    Misshandeln förekom som jag fattade i hans biologiska hen och INTE i familjehemmet!
  • Anonym (skulle vilja)

    Jag skulle jättegärna vilja det men inte som ensamstående som jag nu är. Jag tror det är viktigt att få både en manlig och kvinnlig förebild i ett familjehem och att det är extra viktigt för barn som kommer från en situation där oftast pappan varit frånvarande. 

  • farman

    Hon var då 30 år och erbjöd sig att jag skulle få fortsätta bo där  betala enbart min hyra till jag hittade samt mogen för eget. 
    Ideellt nästan fosterhem på den tiden.

  • Friger

    Tja... Det finns säkert dom som gör det ideellt och dom som gör det för pengar. Men det hindrar ju inte att båda villkoren kan vara uppfyllda uppfyllda.

    Man kan vara en bra fosterförälder och ändå göra det för pengarna.

    Vet man med sig att man gillar att ta hand om barn och är duktig på det. Varför inte leva på det?

    Tror inte alla dagisfröknar som vill ha lön är dåliga, eller i smyg hatar barnen.

  • Anonym (Fel)
    Anonym (876) skrev 2021-04-29 15:49:51 följande:

    Det är vanligt tyvärr, majoriteten människor som tar emot fosterbarn gör det enbart pga pengarna och ser en chans att få tjäna extra, inte för att de bryr sig om barnen ingen vill ha.


    Förlåt, men vad baserar du det här påståendet på? Vi har haft två familjehemsplaceringar samt varit stödfamilj åt ett tredje barn, och jag kan lova dig att vi inte tjänade ett öre på det, tvärtom. Nu var det ju inte för pengarna vi gjorde det, så vi såg det aldrig som ett problem, men om man tror att man kan tjäna pengar på att vara familjehem så tror man fel. Kanske om man tar emot jättemånga barn, och bara precis ger dem det nödvändigaste, men jag vågar påstå att det inte tillhör normen.
  • Friger
    Anonym (Fel) skrev 2021-05-05 17:50:13 följande:
    Förlåt, men vad baserar du det här påståendet på? Vi har haft två familjehemsplaceringar samt varit stödfamilj åt ett tredje barn, och jag kan lova dig att vi inte tjänade ett öre på det, tvärtom. Nu var det ju inte för pengarna vi gjorde det, så vi såg det aldrig som ett problem, men om man tror att man kan tjäna pengar på att vara familjehem så tror man fel. Kanske om man tar emot jättemånga barn, och bara precis ger dem det nödvändigaste, men jag vågar påstå att det inte tillhör normen.
    Jag tror dig.

    Nyfiken, vad ligger ersättningen på? Skattefritt eller skattar man på den?
Svar på tråden Ta emot fostrbarn