• Thu 29 Apr 2021 14:55
    2472 visningar
    7 svar
    7
    2472

    Förlossningen Göteborg/Borås

    Hej!

    Är så himla intresserad och nyfiken på hur förlossningen är i Göteborg (Östra Sjukhuset) och Borås.

    Har beräknad BF nu till sommaren, och vill veta allt om dessa avdelningar! Jag vet inte vilket sjukhus jag ska välja! Skitsvårt.

    Kan inte ni som fött på dessa sjukhus berätta om era upplevelser? Allt ifrån utbudet inne på rummen, bemötande av personal samt er upplevelse av BB. Hur funkar det kring partnern i dessa Coronatider? Fick ni/partner göra Covidtest innan?

    Ja, men bomba mig med allt ni har :)

  • Svar på tråden Förlossningen Göteborg/Borås
  • Wed 5 May 2021 07:22
    #1

    Ingen?

  • Wed 12 May 2021 13:28
    #2

    Det är ju babyboom nu och Östra sjukhuset håller på att bygga om förlossningen, så lär bli väldigt trångt precis som i Stockholm och alla stora städer. Satt i väntrummet och de va minst 15 andra gravida där beräknade till sommaren. Va där i 30 minuter kan bara tänka mig hur många gravida som varit där under dagen haha kanske 200 eller nått sånt. Helt sjukt

  • Thu 13 May 2021 19:02
    #3
    Lilant skrev 2021-05-12 13:28:42 följande:

    Det är ju babyboom nu och Östra sjukhuset håller på att bygga om förlossningen, så lär bli väldigt trångt precis som i Stockholm och alla stora städer. Satt i väntrummet och de va minst 15 andra gravida där beräknade till sommaren. Va där i 30 minuter kan bara tänka mig hur många gravida som varit där under dagen haha kanske 200 eller nått sånt. Helt sjukt


    Jag har fött båda mina barn på östra, men det var några år sedan nu. Dom byggde om redan då. Minns att det var någon som borrade precis utanför fönstret när jag låg med krystvärkar. Jag är beräknad till 1:a Augusti, alltså mitt under semestertider. Känns ju inte direkt lovade att föda på Östra då...
  • Thu 13 May 2021 19:06
    #4

    Jag födde i Borås 2019. Inga problem att komma in, behövde inte vänta. Hörde dock långt senare av en som födde där samma dag att vissa som kom in senare på kvällen fick åka till Jönköping för att det var fullsmockat. Visst ovanligt och inget jag märkte alls i min bubbla.

    Allt var bra. Har inget i efterhand att klaga på alls. Där och då hatade jag allt och alla dock. Haha. Vet inte vad du exakt vill veta?

  • Thu 13 May 2021 19:26
    #5

    Jag har fött två barn på Östra, det senaste 2019.

    Var väldigt nöjd med bemötandet av personalen, och allt annat. Fick eget rum på BB, vilket var viktigt för mig.

    Det var ju före covid. Min kusin födde tidigare i år, och hon blev testad, hennes sambo vet jag inte..

    Sambon fick inte stanna på BB, och hon var tvungen att dela rum på BB med en annan nyförlöst kvinna.

  • Mon 17 May 2021 09:42
    #6
    Dagsförentredje skrev 2021-05-13 19:02:58 följande:

    Jag har fött båda mina barn på östra, men det var några år sedan nu. Dom byggde om redan då. Minns att det var någon som borrade precis utanför fönstret när jag låg med krystvärkar. Jag är beräknad till 1:a Augusti, alltså mitt under semestertider. Känns ju inte direkt lovade att föda på Östra då...


    Haha jo nu va jag ju där på ultraljud bara och bor 3 timmar bort från Göteborg och kommer ej föda där.. men dom borrade i rummet över i flera minuter
  • Sat 31 Jul 2021 14:49
    #7

    Hej! Jag födde mitt första barn på Östra i mitten av juni i år och är verkligen nöjd med personalen på förlossningen.

    Fick snabbt förtroende för personalen på förlossningen som jag upplevde kompetent, lyhörd, trevlig och hjälpsam. Eftersom det är mitt första barn ville jag ha mycket vägledning och de var bra på att guida igenom olika ställningar för att underlätta nedträngningen.

    Det blev skiftbyte under tiden jag var där, men upplevde att de hade en bra överlämning emellan sig.

    På rummet fanns gåstol, pall, pilatesboll. Dusch fanns på rummet men man kunde även få möjlighet till bad. Mitt fostervatten var dock missfärgat och därför fick jag tyvärr inte möjlighet att prova badet. Det gick även att få värmekuddar.

    BB upplevde jag tyvärr inte lika bra. Man fick olika svar från personalen och de verkade inte följa gemensamma arbetssätt utan mycket personligt tyckande.

    Allt som allt är jag väldigt nöjd över att föda på Östra även om det finns utrymme för förbättring på BB.

Svar på tråden Förlossningen Göteborg/Borås