• Sandback

    Covid19- jobbar på fsk - gå hem från jobbet i v 22 pga smittorisk då det kan vara farligt att få covid

    Hej!

    Jag är gravid och jobbar på förskola. Jobbar du inom skola/förskola, har din chef gjort en riskbedömning på dig? Har din chef beordrat dig hem efter v 22 pga risk att föda för tidigt vid en eventuell smitta av covid?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Covid19- jobbar på fsk - gå hem från jobbet i v 22 pga smittorisk då det kan vara farligt att få covid
  • S23

    Tyvärr är det helt upp till arbetsgivaren. Så även om alla här svarar ja så kan det vara så att din arbetsgivare inte stänger dig. Naturligtvis bra att höra andras erfarenheter ändå.

    En arbetsmiljöutredning är de skyldiga att göra så fort du informerar om din graviditet

  • Sandback

    Jag förstår att det är arbetsgivaren som bestämmer, vill bara höra hur det är för andra inom förskolan. min chef var väldigt icke hjälpsam och ville inte svara på mina frågor om bla hur det blivit med andra anställda.vill veta om andra som jobbar på förskola fått gå hem.

    Tack för ditt svar

  • S23
    Sandback skrev 2021-04-29 16:59:25 följande:

    Jag förstår att det är arbetsgivaren som bestämmer, vill bara höra hur det är för andra inom förskolan. min chef var väldigt icke hjälpsam och ville inte svara på mina frågor om bla hur det blivit med andra anställda.vill veta om andra som jobbar på förskola fått gå hem.

    Tack för ditt svar


    Förstår det. Du kan alltid kontakta skyddsombud och fack.

    Och som sagt så är de oavsett Corona eller inte skyldiga att göra en arbetsmiljöutredning
  • Jessica1991

    Jag jobbar inom skola och blev hemskickad på studs när min chef fick reda på de nya restriktionerna av HR. Nu kom restriktionerna när jag var typ i vecka 31, och blev hemskickad i vecka 33..

  • Ebo88

    Jag jobbar inte på förskola och är inte gravid, men jag har många kompisar inom yrket då jag jobbat inom förskola tidigare.

    De flesta av mina vänner har blivit hemskickade.

    2st har inte blivit det, för deras chefer menar på att endast friska barn är på förskolan, sjuka barn skickas hem vid minsta lilla symptom och utöver det så vistas dom ute mycket.

    Jag vet att min ena kompis accepterade läget men den andra håller på och brottas med att få gå hem.

  • E M A

    Jag är lärare och gravid i v 16 och sa nyss t min chef att jag gärna jobbar hemifrån fr v 20 (som det är pga 2 v inkubationstid) så att jag kan avsluta med eleverna på ett bra sätt och sätta betygen mm. Till hösten hoppas jag verkligen att jag kan få gravidpenning. Jag nämnde detta om gravidpenningen för 10 v sen när jag sa att jag var gravid. Jag fick först ett väldigt kort svar om att det bara är rekommendationer. Men vi ska sätta oss snart i ett möte ordentligt och hoppas innerligt att det blir ett bättre möte. Jag blir vansinnig när jag hör alla ovilliga chefer som verkar skita i deras medarbetare och ofödda barn. Jag tänker inte riskera mitt barn för idiotiska beslut. Jag utsätts för smitta hela tiden av mina elever som är uppe i ansiktet på mig. Det går inte att hålla avstånd. Det gör det definitivt inte i förskolan heller. Många kollegor verkar dock inte ha nån förståelse alls eller empati. Mycket konstigt. Får jag inte gravidpenning så kommer jag ta ut föräldrapenning 60 dagar innan födsel. Då vet jag också chefernas inställning till mig som medarbetare och vet inte alls om jag vill komma tillbaka till ett sånt ställe efter föräldraledigheten. Vad tjänar de på det? De vet redan att jag ska vara föräldraledig och behöver en ersättare för mig. Vill de ha det på sitt samvete om jag blir smittad och kanske får missfall eller barnet dör för att det föds för tidigt!?! Tror dessutom de skulle kunna bli fällda för det i arbetsmiljödomstolen. Stå på dig!

  • S23
    E M A skrev 2021-05-01 09:25:11 följande:

    Jag är lärare och gravid i v 16 och sa nyss t min chef att jag gärna jobbar hemifrån fr v 20 (som det är pga 2 v inkubationstid) så att jag kan avsluta med eleverna på ett bra sätt och sätta betygen mm. Till hösten hoppas jag verkligen att jag kan få gravidpenning. Jag nämnde detta om gravidpenningen för 10 v sen när jag sa att jag var gravid. Jag fick först ett väldigt kort svar om att det bara är rekommendationer. Men vi ska sätta oss snart i ett möte ordentligt och hoppas innerligt att det blir ett bättre möte. Jag blir vansinnig när jag hör alla ovilliga chefer som verkar skita i deras medarbetare och ofödda barn. Jag tänker inte riskera mitt barn för idiotiska beslut. Jag utsätts för smitta hela tiden av mina elever som är uppe i ansiktet på mig. Det går inte att hålla avstånd. Det gör det definitivt inte i förskolan heller. Många kollegor verkar dock inte ha nån förståelse alls eller empati. Mycket konstigt. Får jag inte gravidpenning så kommer jag ta ut föräldrapenning 60 dagar innan födsel. Då vet jag också chefernas inställning till mig som medarbetare och vet inte alls om jag vill komma tillbaka till ett sånt ställe efter föräldraledigheten. Vad tjänar de på det? De vet redan att jag ska vara föräldraledig och behöver en ersättare för mig. Vill de ha det på sitt samvete om jag blir smittad och kanske får missfall eller barnet dör för att det föds för tidigt!?! Tror dessutom de skulle kunna bli fällda för det i arbetsmiljödomstolen. Stå på dig!


    Om de kan anpassa så att du kan arbeta hemifrån så kommer de inte kunna stänga av dig. Mao du kan få arbeta hemifrån även i höst.

    I övrigt vill jag råda dig att kontakta skyddsombud och fack om chefen krånglar sedan.

    Det är dessutom troligtvis nya riktlinjer på gång från Arbetsmiljöverket som skall ge en tydligare instruktion i vad som räknas som risk för smitta.

    Förstår heller inte vad arbetsgivarna tjänar på att inte stänga av. Många gånger är det inte ens svårt att hitta vikarie.

    Arbetsgivaren är skyldig att göra en arbetsmiljöutredning så fort du berättar om din graviditet. Så det hoppas jag att de gjort?
  • S23
    E M A skrev 2021-05-01 09:25:11 följande:

    Jag är lärare och gravid i v 16 och sa nyss t min chef att jag gärna jobbar hemifrån fr v 20 (som det är pga 2 v inkubationstid) så att jag kan avsluta med eleverna på ett bra sätt och sätta betygen mm. Till hösten hoppas jag verkligen att jag kan få gravidpenning. Jag nämnde detta om gravidpenningen för 10 v sen när jag sa att jag var gravid. Jag fick först ett väldigt kort svar om att det bara är rekommendationer. Men vi ska sätta oss snart i ett möte ordentligt och hoppas innerligt att det blir ett bättre möte. Jag blir vansinnig när jag hör alla ovilliga chefer som verkar skita i deras medarbetare och ofödda barn. Jag tänker inte riskera mitt barn för idiotiska beslut. Jag utsätts för smitta hela tiden av mina elever som är uppe i ansiktet på mig. Det går inte att hålla avstånd. Det gör det definitivt inte i förskolan heller. Många kollegor verkar dock inte ha nån förståelse alls eller empati. Mycket konstigt. Får jag inte gravidpenning så kommer jag ta ut föräldrapenning 60 dagar innan födsel. Då vet jag också chefernas inställning till mig som medarbetare och vet inte alls om jag vill komma tillbaka till ett sånt ställe efter föräldraledigheten. Vad tjänar de på det? De vet redan att jag ska vara föräldraledig och behöver en ersättare för mig. Vill de ha det på sitt samvete om jag blir smittad och kanske får missfall eller barnet dör för att det föds för tidigt!?! Tror dessutom de skulle kunna bli fällda för det i arbetsmiljödomstolen. Stå på dig!


    Och du ett tips. Be en kollega att ladda ner appen ?buller? och mätq ljudnivån i klassrummet.

    Efter vecka 26 (kan vara 24, minns inte riktigt) så får man som gravid inte arbeta i ljudnivå över 80db. Jag är övertygad om att ljuden i klassrummen överstiger detta
  • E M A
    S23 skrev 2021-05-01 09:51:47 följande:

    Och du ett tips. Be en kollega att ladda ner appen ?buller? och mätq ljudnivån i klassrummet.

    Efter vecka 26 (kan vara 24, minns inte riktigt) så får man som gravid inte arbeta i ljudnivå över 80db. Jag är övertygad om att ljuden i klassrummen överstiger detta


    Aha, tack för dina reflektioner och svar.
Svar på tråden Covid19- jobbar på fsk - gå hem från jobbet i v 22 pga smittorisk då det kan vara farligt att få covid