• Anonym (Livskris?)

För sent att skola om sig?

Jag fyller 33 i höst och arbetar som förskollärare och tog examen för ett par år sen. Jag är så trött på mitt jobb och de urusla förutsättningar vi har för att faktiskt göra just vårt jobb. Jag har tyvärr börjar gå i tankarna om att jag vill och behöver göra något annat. Har hittat en distansutbildning som jag vill gå, egentligen 2 år för högskoleexamen och 3 år för kandidat. Jag tror att de två åren räcker för mig och tänker att jag kan klara det vid sidan av att även jobba i viss mån. Har familj och hus. Är jag för gammal för att skola om mig och börja studera något helt annat när man redan pluggat 3,5 år tidigare i livet. Vad tycker ni? Kommer jag vara äldst i gänget?

• Svar på tråden För sent att skola om sig?
  • Anonym (S)

Om du kommer vara äldst beror nog lite på vilken utbildning det är, men oavsett, KÖR! Man är aldrig för gammal för att skola om sig. Jag läser en högskoleingenjörsutbildning där jag vet att vi har minst 3st över 30år som läser. Håll bara koll på hur mycket CSN du har kvar och kanske räkna ut hur du får det att räcka på bästa sätt, och även om du har rätt till extra tillägg mm om du har barn.

• Anonym (Livskris?)
    Anonym (S) skrev 2021-04-29 16:47:13 följande:

Om du kommer vara äldst beror nog lite på vilken utbildning det är, men oavsett, KÖR! Man är aldrig för gammal för att skola om sig. Jag läser en högskoleingenjörsutbildning där jag vet att vi har minst 3st över 30år som läser. Håll bara koll på hur mycket CSN du har kvar och kanske räkna ut hur du får det att räcka på bästa sätt, och även om du har rätt till extra tillägg mm om du har barn.

Tack för peppen. Jag är så osugen på att ta mer i csn och har därför tänkt fortsätta jobba men gå ner i tid och hoppas kallt att jag kan klara utbildningen samtidigt som jag delvis arbetar. Har haft lite kontakt med programansvarig som sagt att det är tämligen fritt utöver examinationer. Utbildningen är på distans med fåtal träffar på studieorten per termin.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Livskris?) skrev 2021-04-29 16:44:13 följande:

Jag fyller 33 i höst och arbetar som förskollärare och tog examen för ett par år sen. Jag är så trött på mitt jobb och de urusla förutsättningar vi har för att faktiskt göra just vårt jobb. Jag har tyvärr börjar gå i tankarna om att jag vill och behöver göra något annat. Har hittat en distansutbildning som jag vill gå, egentligen 2 år för högskoleexamen och 3 år för kandidat. Jag tror att de två åren räcker för mig och tänker att jag kan klara det vid sidan av att även jobba i viss mån. Har familj och hus. Är jag för gammal för att skola om mig och börja studera något helt annat när man redan pluggat 3,5 år tidigare i livet. Vad tycker ni? Kommer jag vara äldst i gänget?

Det är absolut inte för sent att skola om sig när man är i trettioårsåldern. Den äldsta jag träffat på på universitetet som skolade om sig var 52.

Det jag är tveksam till är hur du ska hinna/orka plugga och jobba samtidigt när du har barn och hus. Det beror såklart lite på exakt vad du tänkt plugga, en del utbildningar kräver mer tid än andra.
  • Madida

Klart att du inte är för gammal för att plugga. Hade du varit 53 hade det kanske varit på gränsen men du har ju typ 30 pr kvar i arbetslivet.

Vad är det du vill läsa?

I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Tvillingarna14

Nej, du är absolut inte för gammal. Är själv 45 år och har precis gsökt till en treårig utbildning på högskolan. Våga du också.

• Anonym (...)

Jag skolade i och för sig inte om mig, jag skolade mig. Pluggade 3.5 år på universitetet och var klar som 38-åring. Var absolut inte äldst... Pluggade mestadels på distans (var på plats en dag i veckan) och utöver det jobbade jag 80%. Pluggade helt enkelt kvällar och helger. Jag är ensamstående och har mina 3 barn på heltid. Det var tufft men det gick och jäklar va mycket tid jag känner att jag har nu när jag "bara" jobbar.

Go for it!

• Anonym (Livskris?)
    Anonym (...) skrev 2021-04-29 23:42:55 följande:

Jag skolade i och för sig inte om mig, jag skolade mig. Pluggade 3.5 år på universitetet och var klar som 38-åring. Var absolut inte äldst... Pluggade mestadels på distans (var på plats en dag i veckan) och utöver det jobbade jag 80%. Pluggade helt enkelt kvällar och helger. Jag är ensamstående och har mina 3 barn på heltid. Det var tufft men det gick och jäklar va mycket tid jag känner att jag har nu när jag "bara" jobbar.

Go for it!

Tack, det behövde jag få höra!
Svar på tråden För sent att skola om sig?