• mialicious96

    Stöld i butik

    Hej,

    Jag har en vän som blev gripen för stöld utav ordningsvakter. Min vän blev tagen till ett ''förhörsrum'' i butiken och de hittade saker på honom för 3700kr. Han är tidigare ostraffad och har inget alls att göra med polisen, inte ens fortkörningsböter eller p bot. Nu är det så att vännen har nekat till brott och när polisen frågade om han betalt innan han gått ut ur butik svarade han nej, anledningen han gav var att han var stressad. Detta har högst troligen kommit med på film men min vän hade på sig munskydd.

    Nu till frågan borde han erkänna till brottet? Vad kan isåfall hända? Han är 25 år och student, inkomst på ca 10k i månaden.

    Han har fått datum han ska till tingsrätten men polisen meddelade honom att om han vill lägga till något så får han ringa in inom 3 dagar, kan man då ringa in och erkänna?

    Om han väljer att inte erkänna, hur jobbigt är det att gå igenom tingsrättsprocessen? Är det värt att vänta tills man har tid hos tingsrätten eller kan det göra situationen värre? Han har otroligt mycket ångest och ångrar verkligen utav hela sitt hjärta, han vill få det ur världen så snabbt som möjligt. 

  • Svar på tråden Stöld i butik
  • Mortiscia80

    Har din vän råd med advokat...? Annars skulle jag säga att det är enklare att erkänna, han har ju redan gjort det egentligen iom att han medgett att han gått utan att betala.

  • mialicious96
    Mortiscia80 skrev 2021-04-29 20:28:50 följande:

    Har din vän råd med advokat...? Annars skulle jag säga att det är enklare att erkänna, han har ju redan gjort det egentligen iom att han medgett att han gått utan att betala.


    Han har ju tyvärr inte råd med advokat, eftersom att han studerar. Om han skulle få en anteckning i belastningsregistret skulle det kunna försvåra hans möjligheter till att få jobb i framtiden. Men bara en följdfråga, varför tycker du det är bättre att erkänna (vill inte låta otrevlig, frågar eftersom att vi så gärna vill veta för och nackdelar med erkännande )?
  • Friger

    Vi har världens fjantigaste rättsystem.

    Han får sjukskriva sig helt enkelt.

    Nästa gång han blir kallad så ska han inte svara på brev eller okända nummer. Kan han hålla sig undan delgivning så kommer han undan.

    Det är inget brott att inte bli nådd.

    Han har inget att vinna på att erkänna eller yttra sig något mer före rättegång över huvud taget.

  • mialicious96
    Friger skrev 2021-04-29 20:48:10 följande:

    Vi har världens fjantigaste rättsystem.

    Han får sjukskriva sig helt enkelt.

    Nästa gång han blir kallad så ska han inte svara på brev eller okända nummer. Kan han hålla sig undan delgivning så kommer han undan.

    Det är inget brott att inte bli nådd.

    Han har inget att vinna på att erkänna eller yttra sig något mer före rättegång över huvud taget.


    Men då kan de ju isåfall komma hem till han för att få tag på han, eller har jag fel? Och du menar att han ska sjukskriva sig från datumen han fått för att närvara vid tingsrätten?
  • mialicious96
    mialicious96 skrev 2021-04-29 21:03:28 följande:
    Men då kan de ju isåfall komma hem till han för att få tag på han, eller har jag fel? Och du menar att han ska sjukskriva sig från datumen han fått för att närvara vid tingsrätten?
    Och hur länge behöver han isåfall hålla sig undan?
  • Friger
    mialicious96 skrev 2021-04-29 21:03:28 följande:
    Men då kan de ju isåfall komma hem till han för att få tag på han, eller har jag fel? Och du menar att han ska sjukskriva sig från datumen han fått för att närvara vid tingsrätten?
    Ja, det heter "laga förfall". Man får helt enkelt vara sjuk. Enklast är väl att han säger att han känner sig förkyld.

    Såg att dom skärpt upp lagarna om delgivning något. Det finns tydligen något som heter förenklad delgivning numera. Får han sådant är det rökt. Men då ska dom ha informerat honom muntligen om det senast 6 veckor innan delgivningen.

    5 år är preskriptionstiden.
  • mialicious96
    Friger skrev 2021-04-29 21:18:08 följande:
    Ja, det heter "laga förfall". Man får helt enkelt vara sjuk. Enklast är väl att han säger att han känner sig förkyld.

    Såg att dom skärpt upp lagarna om delgivning något. Det finns tydligen något som heter förenklad delgivning numera. Får han sådant är det rökt. Men då ska dom ha informerat honom muntligen om det senast 6 veckor innan delgivningen.

    5 år är preskriptionstiden.
    Ja okej, då är jag med. Stort tack för hjälpen! förhoppningsvist löser det sig utan att bli allt för komplicerat.
  • hawthorne
    mialicious96 skrev 2021-04-29 21:04:24 följande:
    Och hur länge behöver han isåfall hålla sig undan?

    Men skärpning, är han man eller mus?

    Han tar ansvar för det han gjort och säger "ja, det var dumt gjort men nu har jag lärt mig att man gör inte så".
    Sen betalar han böterna och har fått sig en dyrköpt lärdom.
    Det är inte värre än så. 
  • premier69
    hawthorne skrev 2021-04-29 21:53:42 följande:

    Men skärpning, är han man eller mus?

    Han tar ansvar för det han gjort och säger "ja, det var dumt gjort men nu har jag lärt mig att man gör inte så".
    Sen betalar han böterna och har fått sig en dyrköpt lärdom.
    Det är inte värre än så. 
    tvivlar på att han ångrar att han gjorde det, snarare han ångrar att han åkte dit. han gjorde en risk analys och den höll inte. Han kan lika gärna neka för, varför inte men han kommer torska oavsett.
    You're a load in my pants Al - Officer Dan
  • premier69
    mialicious96 skrev 2021-05-01 23:01:07 följande:

    Blir straffet ?hårdare? om det är så att han nekar ?


    nej
    You're a load in my pants Al - Officer Dan
Svar på tråden Stöld i butik