• zenkomalo

    1,5 årings sömnproblem

    Som rubriken säger så har vi haft problem med dotterns sömn under ca 1 års tid. Vi tänkte och tänker att det går över med tiden och vi vet också att alla barn är olika när det kommer till sömn. Men jag vill ändå söka svar och idéer på hur vi som föräldrar kan påverka hennes sömnrutin så att hon kan sova gott.

    Det börjar med att vi ger henne ersättning vid ca 19-19:30 och vissa gånger hoppar hon runt och leker efteråt medan hon andra gånger kan somna på 5 min. Hon vill alltid ha napp efter flaskan. När hon sovit ca 1 timme börjar hon gnälla/gråta och ibland avvaktar vi en stund för att se om hon drömmer men nästan alltid måste vi gå till henne och ge henne nappen. Men, ibland vaknar hon med nappen i munnen och vill bara ha vår närhet. Så när vi kommit in i rummet lägger hon sig direkt och somnar på 2 sekunder.

    Under kvällen och nattens gång sker detta flera gånger. Vår dotter älskar verkligen vår närhet, särskilt pappans då hon alltid ska ha en hand på hans hals och klämma på hans hals.

    Vissa nätter har vi behövt byta blöja på henne då den varit full och kisset börjat komma på hennes byxor och tröja.

    Så nu undrar vi... vad ska vi göra? Det här har skadat vår relation oerhört mycket då vi blir lätt irriterade på varandra och vissa nätter t.om diskuterar vems fel detta är. Vi vet att det inte är vårt fel men någonstans letar man väl efter en syndabock..

    Hjälp oss och dottern... snälla :/

  • Svar på tråden 1,5 årings sömnproblem
  • Astriidlind

    Jag hade försökt sluta med nappen samt ge henne en snutte hon kan få sova med. Det är väl okej att hon ändå sover brevid er tänker jag om det får henne att känna sig trygg?

    Har ni ordentliga rutiner hemma? Att ni liksom har tider för mat och lek samt ett lugn innan läggdags. Där ni kan läsa en bok eller sjunga någon vaggvisa innan hon lägger sig. Hon kanske skall ha gröt el välling innan läggdags med som är lite tyngre? Och att hon kissar mycket på nätterna ja kanske sluta ge henne vatten två timmar innan läggdags.

Svar på tråden 1,5 årings sömnproblem