• Sat 1 May 2021 12:17
    514 visningar
    5 svar
    5
    514

    V. 4-5

    Hej

    Jag plussade idag o det står 2-3 veckor men att barnmorskan då räknar det till 4-5 veckor.. varför är det så? Så jag är i fjärde eller femte veckan?

    Är 179 lång och väger ca 120 kg.. är orolig för att bli ännu större.. hur ska man tänka? Kan ju inte banta med bebis i magen... någon som är i samma sits?

  • Svar på tråden V. 4-5
  • Sat 1 May 2021 12:22
    #1

    Man bokar väl första besöket direkt? Så du får du ju veta hos barnmorskan vilken vecka du är i :) finns typ appar mm som du kan ladda ner så ser du vecka.

    Prata med barnmorskan om vikten. Jag vet inte men man ska ju absolut inte svälta sig under graviditeten, barnet behöver näring men om du skulle gå ner i vikt under graviditeten påverkar väl inte barnet så länge du äter näringsrikt och tillräckligt med mat? Spånar bara, vet inte.

  • Sat 1 May 2021 12:25
    #2
    Eliiineliiin skrev 2021-05-01 12:22:53 följande:

    Man bokar väl första besöket direkt? Så du får du ju veta hos barnmorskan vilken vecka du är i :) finns typ appar mm som du kan ladda ner så ser du vecka.

    Prata med barnmorskan om vikten. Jag vet inte men man ska ju absolut inte svälta sig under graviditeten, barnet behöver näring men om du skulle gå ner i vikt under graviditeten påverkar väl inte barnet så länge du äter näringsrikt och tillräckligt med mat? Spånar bara, vet inte.


    Ja jag ska ringa på måndag och boka tid. Ne precis behöver ju inte svälta sig men tror som du att bara man äter vettigt och motionerar så blir det bättre. Släppt taget om min vikt de senaste åren pga mycket jobbigt omkring mig men måste ta hand om mig bättre känner jag och speciellt nu när man är gravid.. är 38 år med så man har åldern att tänka på med
  • Sat 1 May 2021 13:09
    #3

    De testen visar antal veckor från befruktningen- alltså äl. En graviditet räknas dock från senaste mens och då hamnar du i v.5. 

  • Sat 1 May 2021 13:16
    #4
    Jag är bara jag skrev 2021-05-01 13:09:13 följande:

    De testen visar antal veckor från befruktningen- alltså äl. En graviditet räknas dock från senaste mens och då hamnar du i v.5. 


    Ah ok då är jag med
  • Sat 1 May 2021 18:17
    #5

    Man räknar från senaste mensens första dag :) finns massa appar eller sidor på nätet där man kan lägga in :)

Svar på tråden V. 4-5