• Emmsiii

Jag är gravid med Corona

Jag har precis kommit hem efter en lång natt på akuten. Jag har Corona och hade sjukt svårt o andas och min huvudvärk var extrem så åkte in till akuten där de tog EKG blodprov och annat. Nu är jag livrädd att mitt barn inte kommer klara det här. Jag e i v 16 idag.. fick ett MA I juli... ja försökte få hjälp att kolla på bebis då ja känner mig helt öm över hela magen .. det känns som att någon stått och boxat mig från brösten ner till buken och att det är ett enda stort blåmärke över hela mig.

Läkaren tyckte att min rädsla var oroande och tyckte jag skulle prata med någon!!!

Jag blev så förbannad att ja inte kunde få ett enda ultraljud o bara de så mitt barn mår bra för ja mår inte alls bra!! Ja blev ombedd att kontakta kvinnohälsan imorgon. Men hur ska ja gå dit med Corona ?? Får man ens det?? Känns ju hemskt att gå dit min panik är att ja skulle kunna smitta ???? Åååh snälla är det någon som varit gravid i andra trimestern och haft Corona????

• Svar på tråden Jag är gravid med Corona
  • Mackan1978

Vilken jobbig situation för dig!

Jag hoppas att du sks bli frisk så fort som möjligt och att det ska hå bra för barnet.

Önskar dig verkligen det bästa.

• Underbaraälskade

Tror vi såg en studie på tv om just corona och gravida och då ska du bara vara lugn,inget visar på att gravida kvinnor som får corona skulle vara något problem. Men du ska givetvis ta hand om dig och din oro är inte bra.
    Hoppas att du mår bättre och blir frisk snart!  Glad

• Emmsiii
    Mackan1978 skrev 2021-05-02 08:28:38 följande:

Vilken jobbig situation för dig!

Jag hoppas att du sks bli frisk så fort som möjligt och att det ska hå bra för barnet.

Önskar dig verkligen det bästa.

Tack snälla ????

Jag hoppas verkligen att allt ska gå bra min största oro är ärligt hur bebis mår i min kropp just nu ????
  • Underbaraälskade
    Det finns i nuläget inget som talar för att viruset skulle kunna orsaka fosterskador om den som är gravid har blivit smittad med coronavirus. Det finns en något ökad risk för att barnet föds för tidigt om mamman har covid-19.
  • Emmsiii
    Underbaraälskade skrev 2021-05-02 08:33:00 följande:

Tror vi såg en studie på tv om just corona och gravida och då ska du bara vara lugn,inget visar på att gravida kvinnor som får corona skulle vara något problem. Men du ska givetvis ta hand om dig och din oro är inte bra.

Hoppas att du mår bättre och blir frisk snart!  

//

Tack för lugnande ord och jag hoppas verkligen att du har helt rätt ????

Känslan av maktlös är inte o leka med..

Försöker verkligen att inte oroa mig men det är verkligen svårt när man har smärta över hela magen..
  • Anonym (2 barnsförälder)

Förstår att du mår dåligt och är orolig.
    Gravida efter v 20 ska vara försiktiga och blir dom rejält sjuka kan det leda till för tidig förlossning.
    Däremot och senast igår togs det upp att inga barn har tagit skada av att deras mammor fått corona som gravida, pratades om det senast i går på nyheterna.
    Det ser men ifrån studier i från hela världen så man ska inte oroa sig för att bebisen far illa men däremot kan gravida (de flesta går full tid ändå) alltså råka ut för att förlossningen börjar för tidigt.
    Finns inget som pekar på att corona orsakar missfall.
    Men tycker absolut att du ska få prata med någon om din oro.

• Anonym (Q)

Jag hade Covid-19 när jag var gravid med min son. Jag var i vecka 26 när jag blev smittad och blev inte mer sjuk än en vanlig förkylning. Jag födde fram en välmående och frisk bebis i v. 40+2. Jag hade en helt problemfri graviditet.

Jag förstår att du är orolig men det finns inga som helst belägg på att fostret skulle ta skada. Det man oroar sig för, som med influensan, är att barnet ska komma för tidigt då det sätter stress på kroppen att vara sjuk.

Jag blev som sagt inte supersjuk och försökte tänka att något gott kanske kommer ut ifrån att jag var sjuk, då jag har antikroppar (eller hade, då jag testade för antikroppar i december så man vet aldrig om de försvunnit nu). Men att det troligtvis är så att mitt barn nu kanske har antikroppar, vilket känns betryggande.

Jag tycker du ska ta läkarens förslag och prata med någon. Det kan kännas bättre att få prata ut om sin ångest och oro.

Sedan kan jag tipsa om en studie som görs i Sverige; COPE-studien. Den handlar just om kvinnor som har haft covid-19 under sin graviditet.

Lycka till!

• Anonym (Emma)

Förstår att du måste vara jätterolig och du borde absolut ringa gynmottagningen så att de kan hjälpa dig få kontakt med en kurator. Via telefon. Du bör givetvis stanna hemma så länge du har covid-19, sålunda du inte behöver sjukvård givetvis. Ett besök på gynmottagningen för ultraljud kommer inte vara aktuellt så länge du har covid.

Den krassa sanningen är ju att man inte kan göra något för ditt barn såhär tidigt. Men med det sagt tycker jag absolut att du ska ringa gyns rådgivning imorgon, för stöd och vägledning.

Jag hoppas och tror att allt kommer gå bra för dig och ditt barn. <3

• Mackan1978
    Emmsiii skrev 2021-05-02 08:37:34 följande:

Tack snälla ????

Jag hoppas verkligen att allt ska gå bra min största oro är ärligt hur bebis mår i min kropp just nu ????

Jag förstår verkligen det!

Hoppas innerligt att ni båda ska klara er utan bestående men.
  • Anonym (JJ)
    Underbaraälskade skrev 2021-05-02 08:38:37 följande:
    Det finns i nuläget inget som talar för att viruset skulle kunna orsaka fosterskador om den som är gravid har blivit smittad med coronavirus. Det finns en något ökad risk för att barnet föds för tidigt om mamman har covid-19.
    Detta stämmer inte. Flera studier har visat att fostret kan få neurologiska skador som upptäcks längre fram hos barnet. Därför är det viktigt att vaccinera sig, får att undvika att bli allvarligt sjuk.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (JJ) skrev 2022-01-22 14:08:46 följande:
    Detta stämmer inte. Flera studier har visat att fostret kan få neurologiska skador som upptäcks längre fram hos barnet. Därför är det viktigt att vaccinera sig, får att undvika att bli allvarligt sjuk.
    Nu är detta en gammal tråd i sammanhanget, mycket man inte visste när den startades.
    Men vad är det för nya studier om skador hos barnet? 
    Är intresserad eftersom jag har corona nu och är höggravid.  Jag har fått tre doser vaccin, men insjuknade sex dagar efter tredje dosen. 
  • SabinaLg

Hur mår du nu Nina? Nyfiken eftersom jag också är gravid och har 1 i familjen som fått Corona nu. Jag är ovaccinerad 

• Anonym (AB)

Min vän hade nyligen Corona och var i vecka 16 då. Ingen fara alls. Och kan berätta att jag själv var inlagd på sjukhus med blodförgiftnin, herpesutbrott och en infektion i magen när jag var gravid men allt gick bra och ut kom en fullt frisk bebis!

• Anonym (Polly)
    SabinaLg skrev 2022-01-25 18:12:33 följande:

Hur mår du nu Nina? Nyfiken eftersom jag också är gravid och har 1 i familjen som fått Corona nu. Jag är ovaccinerad 

Tyvärr ökar risken för för tidig födsel om mamman får Covid. Det är bland annat därför de tryckt på att gravida verkligen bör vaccinera sig. Från v 20 räknas man som riskgrupp. I ditt läge hade jag isolerat mig från resten av familjen asap (om det går). 

Hoppas att allt går bra för er! 

• Anonym (H)

Suck. DU KANSKE SKULLE HA VACCINERAT DIG? Ditt eget fel

• Anonym (Nina)
    Anonym (H) skrev 2022-01-25 19:15:05 följande:

Suck. DU KANSKE SKULLE HA VACCINERAT DIG? Ditt eget fel

Om du syftar på TS så hade hon nog inte fått möjlighet att vaccinera sig än,  våren 2021 var det fortfarande bara äldre och vissa riskgrupper som fick vaccinera sig...
  • Anonym (Nina)
    Sabina­Lg :   Jag mår helt ok!    Blev väldigt lindrigt för mig,  som en lätt förkylning.    Det som återstår nu är tappat lukt och smaksinne. 
    Tycker absolut att du ska vaccinera dig! 
Svar på tråden Jag är gravid med Corona