• Vackra Alexandra

Allergisk mot kyckling eller vad?

Min dotter är nu 8 månader och jag har slutat amma.
    Ger henne burkmat och frukter och sånt.
    I helgen fick hon pasta med kyckling på burk.
    På kvällen kräktes hon i mängder.
    För tre veckor sedan ungefär åt hon oxå pasta med kyckling på burk,
    och kräktes lika mycket.
    Kan det vara kycklingen? Man kopplar ju att de kan va de för kräkningarna.

• Svar på tråden Allergisk mot kyckling eller vad?
  • Aros

Kan mycket väl vara kycklingen! Min son är superallergisk mot ägg och då också såklart fågel. Ägg (och fågel - de tillhör samma ketegori) är en av de vanligaste och allvarligaste allergierna tillsammans med komjölk, fisk, nötter och gluten.

Aros - stolt mamma till ♥ Agaton ♥
  • Ängel1982

låter som ovo allergi (ägg alltså) tål hon ägg annars???

• Vackra Alexandra

Ja jag tror hon äter ägg o sånt annars.
    Hon har provat den mesta barnmaten och inte kräkts eller så
    av den.
    Vad är det ägg i tex?

• Vackra Alexandra

Ringde till barnmorska och hon sa att det är inte gluten,
    för då skulle hon inte kräkas så snabbt efteråt.
    Och gluten är ärftligt, och ingen i närmsta släkten är allergisk mot det..

• Vackra Alexandra

hmmm...de minns jag inte.
    Men är det inte mjölk i ganska mycke annat dom äter?

• Keyser

Min son har alltid kräkts av ägg men inte av kyckling så den kopplingen är inte automatisk alltså bara för att man inte tål ägg så tål man inte kyckling. Vad jag vet finns det inga sådana belägg. En nära kompis vars barn är allvarlig äggallergiker mn han äter kyckling. Men kolla upp det.

• Vackra Alexandra

Oki, känns skönt att höra.
    Till lunch idag fick hon potatis, ärter & kyckling,
    och än så länge har hon fått behålla det, så det kanske inte beror på kyckling.
    Det är ju svårt när dom är små och inte kan tala om ifall dom har ont magen eler bara mår illa.
    Annars är hon lika glad o pigg som vanligt.
    Så jobbigt när man inte vet varför hon kräks heller, det kan ju bero på så mycket
    och bara vara tillfälligt...

• tösamajan

Man kan inte vara allergisk mot fågel, men däremot kan man vara allergisk/få allergiska reaktioner när man äter fågel och då är det det som fågeln är utfodrad med som man inte tåler.

• LenaLotta

Det kan vara vete. Min tjej kräktes av vete (pasta, bröd, mjölredningar etc). däremot är hon inte glutenintolerant utan enbart allergisk mot vete.

• Hallberg

tösamajan - Man kan absolut vara allergisk mot fågeln i sig - vissa som är äggallergiker är också allergiska mot kyckling (som jag) och det har inget med fågelns foder att göra utan kopplingen ägg/kyckling. Sedan kan vissa som är starkt allergiska mot fisk ibland reagera mot kyckling då de många gånger är uppfödda på fiskfoder.

• Aros

tösamaja: Hallberg har helt rätt: det är kopplingen ägg-kyckling (eller annan fågel) som gör att många äggallergiker inte kan äta fågel. Också samma anledning som man inte kan ge ett äggallergiskt barn mpr sprutan utan att denne reagerar. Dock så behöver inte alla äggallergiker vara allergiska mot fisk. Verkar bero på graden av allergi.

Aros - stolt mamma till ♥ Agaton ♥
  • Sar

Varför inte prova ta det lugnt med kyckling och ägg ett tag och prova om någon månad igen när allt har stabiliserat sig. Det kan ju vara en slump. Kräks hon igen när hon äter kyckling bör du givetvis se till att få det utrett. Brukar det förresten vara ägg i barnmaten?

Svar på tråden Allergisk mot kyckling eller vad?