• Lys12

    Gravid med inga symtom! Hur står man ut?

    Hej alla.

    Jag är gravid i vecka 11 (10+5), detta är min första graviditet. I vecka 5/6 så hade jag bruna flytningar, inte mycket alls och ingen värk överhuvudtaget.

    Jag tycker själv att jag inte haft mycket symtom alls. I början var det väääldigt ömma bröst, mycket flytningar, svullen mage, väldigt kissnödig, känslosam med mera. Jag har inte haft något illamående överhuvudtaget.

    Nu de senaste veckorna så har jag inte känt av mycket alls, de enda skulle väl vara isåfall kissnödig hela tiden, mycket vanliga flytningar och har sista tiden fått väldigt ont i svanskotan, värken strålar ner mot rumpa och ben, har på kvällar haft svårt att ens gå för de gör så ont. Det är alltid efter ett jobbade (jobbar i matbutik). Jag har ringt om detta problem då jag mer undrade om det kunde vara något dåligt eller så. Den första jag pratade med sa att de låter inte alls bra och att jag måste kontakta gynakuten, vilket jag gjorde och de sa att de är ingen fara att jag bara ska vila.

    Jag blir stressad och orolig då jag får göra två olika sidor, känner att symtomen blir mindre och mindre. Det är mer än cirka 2-3 veckor till första ultraljudet så jag ska göra kubtestet. Men hur ska jag lugna min oro? Jag får snart panik. Vill bara veta att bebisen har ett hjärta som slår. Imorgon ska jag på blodprov men de kan väl inte kolla bebis på något annat sätt än ett ultraljud antar jag? Så måste väl oroa mig i några veckor till..

    Någon som haft liknande med symtom/bruna flytningar osv?

    Obs jag hade (om de hade funnits här jag bor) gått till en privat klinik för ultraljud.

  • Svar på tråden Gravid med inga symtom! Hur står man ut?
  • Lys12
    bananmilkshake skrev 2021-05-03 16:28:21 följande:

    Har du möjlighet att åka till en annan stad för ett privat ul? 


    Jag har googlat men närmsta är cirka 2-3 timmar bort och jag jobbar varje vardag, så svårt att komma iväg så långt. :-/
  • bananmilkshake
    Lys12 skrev 2021-05-03 16:40:40 följande:
    Jag har googlat men närmsta är cirka 2-3 timmar bort och jag jobbar varje vardag, så svårt att komma iväg så långt. :-/
    Neeej vad dumt... risken är ju också att du ändå inte skulle få tid förrän ungefär när du har kub. :/ 
  • Lys12
    bananmilkshake skrev 2021-05-03 16:56:15 följande:

    Neeej vad dumt... risken är ju också att du ändå inte skulle få tid förrän ungefär när du har kub. :/ 


    Ja precis! det mest jobbiga har kommit sen jag ringde om min värk och den första jag pratade med tyckte att det behövdes kolla upp, så man kunde se att allt såg bra och vad man kan rekommendera mig, tror att det var att få behandling för värken? Men sen att hon skrev i min journal att jag ska kontakta gynakuten och dom säger i stort sätt : Jag förstår inte varför du ringer hit ens.. jag förstår att du gör ju bara som du blir tillsagd men detta ligger inte hos oss utan mödravården. Men de låter inte allvarligt så du ska ju bara vila och ta panodil efter jobbpassen.
  • bananmilkshake
    Lys12 skrev 2021-05-03 17:02:13 följande:

    Ja precis! det mest jobbiga har kommit sen jag ringde om min värk och den första jag pratade med tyckte att det behövdes kolla upp, så man kunde se att allt såg bra och vad man kan rekommendera mig, tror att det var att få behandling för värken? Men sen att hon skrev i min journal att jag ska kontakta gynakuten och dom säger i stort sätt : Jag förstår inte varför du ringer hit ens.. jag förstår att du gör ju bara som du blir tillsagd men detta ligger inte hos oss utan mödravården. Men de låter inte allvarligt så du ska ju bara vila och ta panodil efter jobbpassen.


    Vet tyvärr precis vad du menar, man blir runtbollad. :( Jag skulle nog råda dig att iaf ringa till den privata du hittade och se vad dom har för väntetid. Om dom har en tid snart kanske det är värt krånglet med att komma ifrån jobbet en dag och åka dit?
  • S23

    Sjukskriv dig den dag från jobbet då du fått en tid (helt befogat med tanke på din stress, det vore inte ens lögn att vara sjukk).

    Det du beskriver borde väl kunna bero på bäcken uppluckring? Speciellt med tanke på att det kommer efter arbetspass?

    Jag förstår absolut att du är orolig, men du har ju faktiskt haft en del symptom?

    Om jag var du så skulle jag ringa till den enhet som bad dig kontakta gynakuteb och förklara läget.

    Utöver detta skulle jag kontakta BVC och försöka få in ett ultraljud pga oro. För äcen om man inte anser att du har medicinska skäl till ultraljud så bör du kunna få det för din oros skull

  • Lys12
    S23 skrev 2021-05-03 18:03:25 följande:

    Sjukskriv dig den dag från jobbet då du fått en tid (helt befogat med tanke på din stress, det vore inte ens lögn att vara sjukk).

    Det du beskriver borde väl kunna bero på bäcken uppluckring? Speciellt med tanke på att det kommer efter arbetspass?

    Jag förstår absolut att du är orolig, men du har ju faktiskt haft en del symptom?

    Om jag var du så skulle jag ringa till den enhet som bad dig kontakta gynakuteb och förklara läget.

    Utöver detta skulle jag kontakta BVC och försöka få in ett ultraljud pga oro. För äcen om man inte anser att du har medicinska skäl till ultraljud så bör du kunna få det för din oros skull


    Jo, alltså jag vet inte om det är mycket eller lite symtom egentligen. Vet ju inte riktigt hur de känns att vara gravid i och med att de är första gången, kanske hade förväntat mig massa symtom och speciellt illamåendet som är vanligt. Också kanske nu mer att symtomen har minskat. Ja, jag ska till Mödravården imorgon för blodprov och lite, kommer nämna de imorgon och att jag blev hänvisad till gyn men att de inte ville hjälpa mig, så får jag se va de säger. Hoppas iallafall att allt är bra.. :-/
  • Lys12
    S23 skrev 2021-05-03 18:03:25 följande:

    Sjukskriv dig den dag från jobbet då du fått en tid (helt befogat med tanke på din stress, det vore inte ens lögn att vara sjukk).

    Det du beskriver borde väl kunna bero på bäcken uppluckring? Speciellt med tanke på att det kommer efter arbetspass?

    Jag förstår absolut att du är orolig, men du har ju faktiskt haft en del symptom?

    Om jag var du så skulle jag ringa till den enhet som bad dig kontakta gynakuteb och förklara läget.

    Utöver detta skulle jag kontakta BVC och försöka få in ett ultraljud pga oro. För äcen om man inte anser att du har medicinska skäl till ultraljud så bör du kunna få det för din oros skull


    Jo, alltså jag vet inte om det är mycket eller lite symtom egentligen. Vet ju inte riktigt hur de känns att vara gravid i och med att de är första gången, kanske hade förväntat mig massa symtom och speciellt illamåendet som är vanligt. Också kanske nu mer att symtomen har minskat. Ja, jag ska till Mödravården imorgon för blodprov och lite, kommer nämna de imorgon och att jag blev hänvisad till gyn men att de inte ville hjälpa mig, så får jag se va de säger. Hoppas iallafall att allt är bra.. :-/
  • S23
    Lys12 skrev 2021-05-03 19:22:53 följande:

    Jo, alltså jag vet inte om det är mycket eller lite symtom egentligen. Vet ju inte riktigt hur de känns att vara gravid i och med att de är första gången, kanske hade förväntat mig massa symtom och speciellt illamåendet som är vanligt. Också kanske nu mer att symtomen har minskat. Ja, jag ska till Mödravården imorgon för blodprov och lite, kommer nämna de imorgon och att jag blev hänvisad till gyn men att de inte ville hjälpa mig, så får jag se va de säger. Hoppas iallafall att allt är bra.. :-/


    Nej jag förstår det. Vissa har ju inga symptom alls (det har du ju ändå haft) och att må illa är absolut inget all gör.

    Så jag tycker egentligen inte du skall oroa dig pga uteblivna symptom men förstår absolut att du gör det!
  • nernu

    Jag förstår inte riktigt. Du har inga symptom men du har ringt gynakuten?

  • Lys12
    nernu skrev 2021-05-03 20:05:37 följande:

    Jag förstår inte riktigt. Du har inga symptom men du har ringt gynakuten?


    Rubriken är lite missledande. Just nu idag och senaste dagarna har jag inte haft några symtom. Det enda är de senaste veckorna så får jag otroligt ont efter jag jobbat, de gör ont i svanken och ner över rumpa och ben, har svårt att gå på kvällarna. Därför ringde jag för jag vart orolig och vet inte om de ska tolkas som ett symtom eller om det är något jag borde kolla upp. Svårt i och med också att det är första gången jag är gravid. Men alla andra symtom som jag haft är i stort sätt borta. Det enda är isåfall att jag har kvar värk efter när jag jobbar och möjligtvis mer flytningar än vanligt.
Svar på tråden Gravid med inga symtom! Hur står man ut?