• Anonym (Göra)

Hur göra nu när SL kortet ej är användbart?!

Jag som älskar mitt SL-kort.

Hur ska vi som vill ha kvar vår fysiska biljett göra nu när kortet är oanvändbart snart?

Hur ska vi alla betala?

• Svar på tråden Hur göra nu när SL kortet ej är användbart?!
  • Aniiee

De kommer "finnas kvar", de kommer bara byta lite system. 

För de resenärer som inte kan eller vill resa med kontaktlösa bankkort finns möjligheten att resa med ett SL-kort kvar. Eftersom ett nytt biljettsystem införs behöver vi på sikt byta ut Accesskortet mot ett annat reskort. Nytt SL-kort införs 2021

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (Vad?)
    Anonym (Göra) skrev 2021-05-03 20:43:52 följande:

Hur ska vi som vill ha kvar vår fysiska biljett göra nu när kortet är oanvändbart snart?

Hur ska vi alla betala?

Vad är ett SL-kort?
  • Aniiee
    Anonym (Vad?) skrev 2021-05-03 21:11:50 följande:
    Vad är ett SL-kort?
    Stockholms Lokaltrafiks reselösning.
  • Glinda från Oz

Du får väl byta ut ditt access kort om det slutat fungera, eller vad menar du? 

• Aniiee
    Glinda från Oz skrev 2021-05-03 21:41:08 följande:

Du får väl byta ut ditt access kort om det slutat fungera, eller vad menar du? 

TS menar att SL på bred front vill göra sig av med sin betallösning och tvinga folk som reser sällan att betala varje resa direkt med sina bankkort.
  • Glinda från Oz
    Aniiee skrev 2021-05-03 22:47:43 följande:
    TS menar att SL på bred front vill göra sig av med sin betallösning och tvinga folk som reser sällan att betala varje resa direkt med sina bankkort.
    Till 2023 ja. Är det inte lite tidigt att börja oroa sig för det nu? Av det jag har läst ska det dessutom komma någon form av ersättningskort. 
  • LFF
    Anonym (Göra) skrev 2021-05-03 20:43:52 följande:

Hur ska vi alla betala?

Accesskortet kommer ju att finnas kvar bara det att det byts ut mot ett nyare. Man måste inte ha varken reskassa eller periodbiljett på betalkortet eller mobilen. Att man KAN betyder inte att man måste. 

Jag gillar dessutom detta som stod i DN idag att man ser över alternativen, tex ska du inte behöva betala mer än ett 30-dagars kort om du använder reskassa utan kommer du upp i priset för ett 30-dagars kort med reskassa så görs det om till ett 30-dagars kort. Den funktionen finns tydligen i London och är något man nu kikar på även för Stockholm. 
  • LFF
    Aniiee skrev 2021-05-03 22:47:43 följande:
    Nej, det vill de inte men de har öppnat upp möjligheten för det iom att man sett en kraftig ökning av sms-biljett/biljettköp i SL-appen nu under pandemin. Och jag själv gillar den lösningen sjukt mycket eftersom jag bor så jag inte alltid kan ladda ett accesskort i samband med färd (och har inte kopplat ett bankkort till SL-appen). Jag får accesskortsfördelen på mitt blippbara betalkort.

Därmed så gillar jag också att man öppnat upp SL-appen för att man ska kunna ha ett 30-dagars kort där. 

Inget av detta betyder att SL ska ta bort möjligheten med accesskort. Däremot så går avtalet med nuvarande kortleverantör ut, det bygger på en gammal teknik och därmed så ska man ha ett nyare kort.
  • Anonym (Vad?)
    Aniiee skrev 2021-05-03 21:28:12 följande:
    Stockholms Lokaltrafiks reselösning.
    Aha, då fattar jag! Tack!
Svar på tråden Hur göra nu när SL kortet ej är användbart?!