• elsaback

    Hur sent kan man plussa?

    Har ni erfarenheter om att testet först är negativt men efter några veckor plussar?

    Läst att vissa plussar direkt medan vissa inte plussar förrän så sent som v. 11..
    hur var det för dig/er?

  • Svar på tråden Hur sent kan man plussa?
  • Hoppas2022

    Jag har ingen aning men jag har plussat på mina första test med alla mina tre barn. Det var äl+18, äl+14 och äl+19.

    Jag läste en undersökning att samtliga gravida kvinnor hade en HCG nivå på minst 38 på dag 22 efter äl. Baserat på det borde de flesta normalt plussat i v. 5+1 eftersom testen mäter från 25 hcg. Men jag vet inte om dem mätte blodet eller urinen och om det isåfall skiljer sig. Det finns säkert undantag från dem som deltog i undersökningen med.

  • Jag är bara jag

    V.5 skulle jag vilja påstå. Så sent som v.11 kan man inte plussa. Har man inte plussat då tillhör man de extremt få kvinnor som inte får hcg i urinen. Under alla år här har jag bara läst om en kvinna som råkade ut för det. Hon trodde sig vara gravid, hade ingen mens, tog test efter test som var negativt, men på VUL visade det sig att hon var gravid i v.11!

    Jag har tagit flera hcg-blodprov v.4+5 och haft som lägst 361. Som gravid alltså. Som icke gravid har det legat under 5.

  • JosHed

    Att pussa väldigt sent är väldigt väldigt ovanligt och något som jag nog inte ens skulle ta med i beräkningen. Det finns ju de som föder utan att veta om att de är gravida med. 

    Jag har plussat tre gånger, två gånger på BIM och nu sista gången på ÄL +8 (supertidigt). Har hört om vissa som plussar några dagar efter BIM, men antagligen så var ju deras ägglossning då också lite senare! 

Svar på tråden Hur sent kan man plussa?