• 2526

    Psykosocial utredning

    Hej, 

    Jag har börjat fundera mer och mer seriöst på att skaffa barn själv. Har bokat in en tid för fertilitetsutredning men undrar lite över den psykosociala utredningen. Stämmer det verkligen att man måste lämna ut "referenser"? Alltså personer som går i god för att man kommer bli en bra mamma? Läste om en kvinna som fick göra det men aldrig hört om det innan, tycker att det låter lite kränkande att man ska behöva be sina nära och kära gå i god för att man ska få skaffa barn? 

  • Svar på tråden Psykosocial utredning
  • Anonym (mm)

    Varför tycker du att det är kränkande? Det låter nog bara läskigare än vad det innebär. Jag vet inte om det är sant att man ska ge referenser eller inte. Men om du har ett mål att skaffa barn själv, så är det protokoll man bör följa. I alla fall om du inte har något annat val, på naturlig väg. Om jag vill köra bil måste jag skaffa körkort. Om jag vill ha ett jobb måste jag bli anställd. Om jag vill köpa hus måste jag visa banken massa underlag på inkomst och anställning. Om jag vill skaffa barn själv på en klinik måste de jobba enligt sina fastställda rutiner, jag är kund inte deras chef. Det är en tjänst men det handlar också om ett liv.

  • Anonym (Hanna)

    Gör du via landstinget så kan det vara upp till 5 års väntetid så det finns mycket tid att fundera om du skulle ändra dig eller träffa en potentiell partner.

    Jag har gjort utredning via landstinget. I min region behöver man inte lämna referenser. Däremot vill de ha utdrag ur belastningsregistret och socialregistret.

    Kan inte svara på om det är samma för alla regioner. Sen kan det ju även skilja om man gör utredning privat.

  • 2526
    Anonym (Hanna) skrev 2021-05-05 21:12:44 följande:

    Gör du via landstinget så kan det vara upp till 5 års väntetid så det finns mycket tid att fundera om du skulle ändra dig eller träffa en potentiell partner.

    Jag har gjort utredning via landstinget. I min region behöver man inte lämna referenser. Däremot vill de ha utdrag ur belastningsregistret och socialregistret.

    Kan inte svara på om det är samma för alla regioner. Sen kan det ju även skilja om man gör utredning privat.


    Ja mycket kan ju hända på den tiden, får se hur det blir men tänkte ställa mig i kö iaf. Sedan så är det inga problem att ge ut referenser såklart, tyckte bara att det lät lite olustigt på något vis. Får man fråga vilken region du tillhör och hur lång väntetid du har? 
  • 2526
    Anonym (mm) skrev 2021-05-05 19:18:10 följande:

    Varför tycker du att det är kränkande? Det låter nog bara läskigare än vad det innebär. Jag vet inte om det är sant att man ska ge referenser eller inte. Men om du har ett mål att skaffa barn själv, så är det protokoll man bör följa. I alla fall om du inte har något annat val, på naturlig väg. Om jag vill köra bil måste jag skaffa körkort. Om jag vill ha ett jobb måste jag bli anställd. Om jag vill köpa hus måste jag visa banken massa underlag på inkomst och anställning. Om jag vill skaffa barn själv på en klinik måste de jobba enligt sina fastställda rutiner, jag är kund inte deras chef. Det är en tjänst men det handlar också om ett liv.


    Fast nu var ju min fråga om det är rutin, inte om jag måste följa rutinerna eller inte...
  • Anonym (Hanna)

    Jag tillhör östergötland. Där har det varit ungefär 2.5 års väntetid på att påbörja behandling men är nog längre nu. Skåne och västra götaland vet jag haft långa tidigare. Typ 5 år. Åldersgränsen är väl typ 38 eller 39 så är du för gammal får du nog inte ens ställa dig i kö i landstinget. Då är det nog privat som gäller.

Svar på tråden Psykosocial utredning