• MLK2

    Min son är extremt mammig och äter knappt.

    Hej,

    Ber om ursäkt för inlägg #5018 med ungefär samma problem men måste fråga...

    Jag är en pappa och vi har en underbar son på 20 månader Han är dock totalt fäst med sin mamma. Till det så har han alltid ätit dåligt. Han vägrar t ex mjölk, välling, gillar mest vatten. Mat är ett ointresse och att mata honom en normal portion kan ta upp till en timme. Han älskar att amma men jag tror det är mest en trygghet. Lägg till att han är allergisk mot mjölk (vi ger havremjölk etc)

    Vi jobbar skift, jag i FM, hon är SSK så om jag har honom är jag ensam med honom, och samma sak tvärtom.

    Om vi är hemma tillsammans (kanske en eller två dagar i veckan) så är han alltid med henne, och det vore inget direkt problem om det inte vore för att han är så exalterad att hon får svårt att mata honom, det blir inga bra portioner. När han är ENSAM med mig känns det som om han är mycket mer harmonisk, istället för att klättra och klänga och halvgråtande springa efter Mamman så leker han... Ser lite på tecknat, och jag kan mata honom strukturerat. När hon matar honom står som vid vardagsrumsbordet för han totalvägrar att sitta i barnstol med henne. Med mig så sitter han i barnstol och efter lite tricksande får han in mat i honom. Han försöker dock alltid streta emot med sin arm i början.

    Jag har försökt prata med min fru, då jag tror att hans konstanta klängande efter henne gör att han glömmer att äta men hon vägrar att inse detta och ja, hon får ju in lite mat i honom där dom stårsitter vid vardagsrummets borde, men jag anser istället att hon ska avsluta ammandet och bärandet dagtid, jag vet att han kommer att gråta sig själv fördärvad antagligen en dag eller två men tillsist acceptera det... Men som sagt jag har mycket svårt att prata uppfostran med henne.

    Jag är helt rådvill och undrar om någon här har förslag främst hur vi ska få honom att sluta vara så mammig.... och kanske t om äta bättre.

  • Svar på tråden Min son är extremt mammig och äter knappt.
  • Gameofthrones

    Säger i en kort mening. Hon daltar för mkt med barnet hon har full kontroll när hon är hemma hon är den som tar hand om situationen. För att hon vill ha koll?

    Du skriver själv att han är harmonisk när ni är ensamma.

    Det är nog en mamma och son effekt

    Har hon svårt och lyssna? Då borde du sätta ner foten och prata med henne. Hon låter som en kvinna som vill bara bestämma och hon vet bara vad som är bäst för barnet. Ibland är det inred utan båda föräldrarnas beslut.

    Låter som hade bara sex med dig för barn inget annat.

    När hon är inte är villig på lyssna. Förstår du hur jag tänker? Eller så tror hon att män inte fattar nånting. Samma sak med kvinnor som inte förstår.

    Men ofta så förstår man oavsett man/ kvinna

  • Anonym (Jag87)

    När jag läste vad du skrivit så tycker jag att mamman daltar för mycket med barnet. Barnet behöver ha rutiner ex att man sitter vid matbordet när man äter. Sen förstår jag att det kan vara tufft om han inte äter så bra. 

    Mamman kanske ska sluta amma på dagen & bara på kvällen innan läggdags. Då kommer säkert barnet att börja äta lite mer och att mamman också sätter barnet i stolen när han ska äta. 

    Känns som mamman inte vill att barnet ska vara ledsen.

    De här med bärandet dagtid kommer inte bli bra, bättre att han får hålla henne i handen. 

    Jag står fast vid att ni behöver ha samma rutiner och att sluta amma dagtid. Men även sluta bära på han. 
    Självklart så kan man ge barn kramar och kärlek inte det jag säger men då kan man sätta sig på golvet med han. 

    Lycka till hoppas att det löser sig för er. 

    //Jag87

Svar på tråden Min son är extremt mammig och äter knappt.