• Anonym (Ledsen)

    Blind katt med halvsidesförlamning huvud

    Katten är 9 månader och gravt underviktig trots mat i stora lass. Avmaskad förstås och har varit hos veterinär otaliga gånger. Han har aldrig mått riktigt bra och vill inte leka och springa runt och har varit så hela sitt liv.

    Idag märkte jag att han inte kunde se och tog han till veterinären där hon sa att han är förlamad i halva ansiktet/huvudet och inte ser på ett öga. Han hade massor av mat som hade fastnat på förlamade sidan i gommen och blod långt inne i örat. Det att han inte kan se hände över natten.

    Vad är hans levnadsutsikter? Plågas han?

  • Svar på tråden Blind katt med halvsidesförlamning huvud
  • Fiona M

    Det låter inte som ett roligt kattliv och ja, det låter plågsamt.

    Jag hade avlivat.

    Vad sa veterinären?

  • Anonym (123)

    Vad sa veterinären kunde de ge en förklaring till varför han blivit så sjuk och om det fanns något att göra? Det låter ju tyvärr som att han mår väldigt dåligt. Om du inte redan fått en förklaring och bedömning tycker jag du ska ringa tillbaka till veterinären och prata om vad de tror.

  • Anonym (Ledsen)
    Fiona M skrev 2021-05-05 20:52:51 följande:
    Det låter inte som ett roligt kattliv och ja, det låter plågsamt.
    Jag hade avlivat.
    Vad sa veterinären?
    Hon ville att han ska ta antibiotika i 14 dagar om det skulle vara toxoplasma. Jag har haft blinda katter förut så det i sig är inget problem för katten vet jag men att vara förlamad låter ju mindre bra men det kanske går över? Veterinären tyckte inte att den skulle avlivas.
  • Anonym (katthimlen)

    Den katte borde få fara till katthimlen och ha det bra istället för att plågas på jorden. Nu på en gång, faktiskt. Är den kvar hos vetrinären? Ring då genast och säg att du kommer in och tar farväl av katten.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (123) skrev 2021-05-05 20:56:35 följande:
    Vad sa veterinären kunde de ge en förklaring till varför han blivit så sjuk och om det fanns något att göra? Det låter ju tyvärr som att han mår väldigt dåligt. Om du inte redan fått en förklaring och bedömning tycker jag du ska ringa tillbaka till veterinären och prata om vad de tror.
    Se mitt sista inlägg + att det kunde vara trauma men det tvivlar jag starkt på för att han alltid håller sig på golvet. Toxoplasma och någon hjärnbakterie/parasit var andra ideér. Men han blev blind över natten boktstavligt talat.
  • Fiona M
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-05-05 20:57:29 följande:

    Veterinären tyckte inte att den skulle avlivas.


    Visste veterinären om kattens historik men sa ändå så?
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-05-05 20:50:43 följande:

    Katten är 9 månader och gravt underviktig trots mat i stora lass. Avmaskad förstås och har varit hos veterinär otaliga gånger. Han har aldrig mått riktigt bra och vill inte leka och springa runt och har varit så hela sitt liv.


  • Anonym (123)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-05-05 21:00:08 följande:

    Se mitt sista inlägg + att det kunde vara trauma men det tvivlar jag starkt på för att han alltid håller sig på golvet. Toxoplasma och någon hjärnbakterie/parasit var andra ideér. Men han blev blind över natten boktstavligt talat.


    Avvakta antibiotikan om han inte blir sämre och se om den har någon effekt då.
  • Anonym (Ledsen)
    Fiona M skrev 2021-05-05 21:02:25 följande:
    Visste veterinären om kattens historik men sa ändå så?
    Såklart. Det är faktiskt inte bara en utan tre veterinärer som har sagt det då många har varit engagerade i denna katt.
    Anonym (123) skrev 2021-05-05 21:02:46 följande:
    Avvakta antibiotikan om han inte blir sämre och se om den har någon effekt då.
    Det är det jag är inne på. Han verkar inte lida då han äter, dricker och sover gott. Blindheten i sig är definitivt inga problem och det är bara på ett öga dessutom. Det är förlamningen jag är osäker på och hoppades att det kanske fanns någon här som har haft samma problematik med sin katt.

  • Anonym (Ledsen)

    Ni var snabba att säga att han skulle avlivas vilket visar hur lite ett kattliv är värt för er. Obestämd

    Katten mår jättebra idag och kan se igen och har ingen förlamning heller. Han växer så det knakar. Han är helt återställd och leker, springer och gör allt en ung katt ska göra.

  • Anonym (X)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-05-21 14:51:12 följande:

    Ni var snabba att säga att han skulle avlivas vilket visar hur lite ett kattliv är värt för er.

    Katten mår jättebra idag och kan se igen och har ingen förlamning heller. Han växer så det knakar. Han är helt återställd och leker, springer och gör allt en ung katt ska göra.


    Så efter att ha mått dåligt i alla de 9 mån han levt, och trots sån allvarlig problematik så har han nu blivit frisk på 2 veckor, men du hackar på folk som inte hade chansat?

    ?OK.?
Svar på tråden Blind katt med halvsidesförlamning huvud