• Thu 6 May 2021 12:36
    1350 visningar
    5 svar
    5
    1350

    Gravid eller inte vid missfallsutredning

    Vi har under det senaste året genomgått tre missfall (ett missfall i vecka 6, ett missfall i vecka 8 och ett MA i vecka 10 där fostret dog i vecka 8). Vi ska bli kallade till utredning I maj om allt går som det ska men nu funderar vi på vad som är bäst. Vi har lätt för att bli gravida och skulle gärna försöka bli det nu för att komma igång igen efter senaste missfallet men vi är osäkra på om det är dumt.

    Är det en fördel eller nackdel att vara gravid vid en missfallsutredning? Har någon varit med om en utredning som kan förklara?

  • Svar på tråden Gravid eller inte vid missfallsutredning
  • Anonym (Signa­tur)
    Thu 6 May 2021 12:42
    #1

    Det där hände mig för bara några veckor sedan. Hann bli gravid i väntan på utredningen. Kom dit och pratade lite, sen kollade dom direkt om det levde, vilket det gjorde. Så utredningen sattes på paus. Jag hade gärna velat att dom kanske tagit lite blodprov eller så men det kommer ändå göras snart. Läkaren sa att skulle det bli missfall igen så får jag såklart en ny tid för utredning. 

    Så min erfarenhet - är du gravid på dagen du ska på utredning, så ställs den in. 

  • Thu 6 May 2021 16:53
    #2

    Tusen tack för ditt svar. Då kanske vi väntar lite med att bli gravida och hoppas kallelsen kommer snart.

    Hoppas allt går bra för er den här gången <3

  • Anonym (Signa­tur)
    Thu 6 May 2021 17:04
    #3
    Danielal skrev 2021-05-06 16:53:02 följande:

    Tusen tack för ditt svar. Då kanske vi väntar lite med att bli gravida och hoppas kallelsen kommer snart.

    Hoppas allt går bra för er den här gången <3


    Det var så lite! Jag var själv så förvirrad över vad som skulle hända i den situationen.

    Ja om ni vill vara på den säkra sidan så är det nog ett smart beslut, för att slippa gå igenom ett till missfall om något faktiskt skulle vara fel. Jag ångrade att vi inte väntat när jag mådde som sämst och var säker på att fostret dött. Men förhoppningsvis var dom tidigare missfallen bara otur.

    Tack snälla! Jag hoppas utredningen går bra för er och att ni får en bebis snart!
  • Anonym (3 missfa­ll)
    Thu 6 May 2021 17:06
    #4

    Hej ts

    Jag råkade bli gravid under utredningen (efter tre missfall). Jag hann dock ta blodproverna innan graviditeten, för annars hade jag inte fått ta prover (stod tydligt att är man gravid så tas inte proverna). Det positiva med att vara gravid under utredningen var att jag hade rätt till ett tidigt vul för att se så fostret levde, då utredningen fortfarande var pågående.

    Så vill ni försöka så rekommenderar jag att vänta tills ni lämnat in alla blodprov. Sedan tar det ju ett tag tills man får resultat, och då behöver man inte vänta om man inte vill.

  • Wed 12 May 2021 13:18
    #5

    Vid 3 upprepade mf, skulle jag se till att få Heparin inför nästa grav. Eller att du iaf tar 75mg Aspirin varje dag. Detta för att undvika "blod clotting", dvs små, små blodproppar i livmodern. Man tar alldeles för lätt på detta i Sverige tyvärr. Så, så, så många mf hade kunnat undvikas om kvinnor med upprepade mf bara hade varit en prioriterad grupp vilket vi definitivt inte är. 
    Själv fick jag kämpa för att få barn nr 5. Det var en väldigt lång resa och jag genomgick alla behandlingar som går att genomgå i olika länder. Jag åt alla piller som finns och levde på "Rodi". Till slut kom han, det lille miraklet, min ögonsten! Efter 6 lååånga, extremt påfrestande år. Jag var 49 när det lille underverket äntligen kom. Då hade jag läst alla studier jag kom över på alla tänkbara språk (jag är konferenstolk) samt läst till terapeut inom psykoanalys och KBT. Idag har jag min egen konsultation där jag hjälper ofrivilligt barnlösa.
    Vill du veta mer om min resa eller om de studier och teorier jag har, får du gärna boka en konsultation. Jag bjuder självfallet på första besöket (boka då via mejl). Jag håller till i Sthlm och online,
    Annika Sterner


    Coach & Samtalsterapeut
    Individuell & Parterapi - Terapisamtal vid Ofrivilligt Barnlöshet, Missfall, Sorg - Coaching - Stärkande av Självförtroende - Viktnedgång - Ledarskapscoaching
    Tel 0733 43 98 40
Svar på tråden Gravid eller inte vid missfallsutredning