• Anonym (Lina fina)
    Thu 6 May 2021 18:09
    2230 visningar
    16 svar
    16
    2230

    Bli ren på egen hand

    Hej! Så har försökt ta hjälp av psykiatrin och andra ställen för att bli av med mitt tramadol missbruk men blir bara hänvisad vidare hela tiden. Så jag får ju ännu en gång ta tag i detta på egen hand. Det hela började med en destruktiv relation sen tog jag mig ur missbruket men sedan började jag tyvärr igen pågrund av min ångest. Halva min släkt är/var (nästan alla är döda) alkoholister eller narkomaner därav mina svårigheter att sluta gissar jag på. Jag går på jätte låga doser varje dag men det är den jäkla slut sprutten som är det värsta (abstinensen) biter av 10 mg från en 100mg cirka 4-6 gånger om dagen bara för att ni ska förstå enklare vilka små doser jag är på. Men ändå är det sista så svårt, då jag vill gå på en utbildning inom kort behöver jag vara drogfri då de tar drogtester via en pinne i munnen så vill skynda mig då jag annars måste tacka nej. Finns det någon som kan ge mig tips på hur jag ska göra eller kanske tipsa om läkemedel som hjälper min abstinens att inte vara så jobbig? Är 22 år så vill gärna inte ni dömmer mig eller är taskiga.. tar gärna emot tips.

  • Svar på tråden Bli ren på egen hand
  • Thu 6 May 2021 18:31
    #1

    Varför blir du hänvisad hela tiden? Vart blir du hänvisad?

  • Anonym (Lina fina) Trådstartaren
    Thu 6 May 2021 18:42
    #2

    Från psyk blir jag hänvisad till någon annan för dom kan inte hjälpa mig den andra instansen eller vad det heter jobbar med kbt och har hand om folk som inte vill sluta så det är enbart samtal, kbt, program, uppgifter och gud vet vad och säger ring psyk men fick ju numret från dom till er, sen har dom stängt. Men har försökt ringa flera gånger nu och det känns inte som att någon vill hjälpa mig, och om jag vill ta mig an denna urbilden måste jag sluta så fort som möjligt..

  • Anonym (jh)
    Thu 6 May 2021 19:19
    #3

    I så små doser kan du tända av själv. Det blir en veckas helvete, men du klarar det!

  • Anonym (Kurat­or)
    Thu 6 May 2021 19:43
    #4

    Försök få tag på kurator eller liknande som hjälper dig att hamna rätt, hjälper till att boka möte och inte bara hänvisar. Du borde få hjälp på socialtjänstens missbruks- eller vuxenenhet. Ofta vill de börja med samtal, gruppbehandling osv, innan man tänker behandlingshem. Det betyder ändå att du kan få en placering/inlägg ung om du inte klarar det genom öppenvård (dvs att man bor hemma hos sig själv). Du kan söka AA eller NA, många får fantastisk hjälp där. Och oavsett - om du mår väldigt psykiskt dåligt ska du alltid söka dig till psykiatrin akut. Lycka till, du låter beslutsam, du grejar det!

  • Anonym (Lina fina) Trådstartaren
    Thu 6 May 2021 19:49
    #5

    Det är ju det som är det sjukaste att jag ändå har aps på så små doser, den börjar redan komma.. behöver råd för att klara mig utan den!

  • Anonym (Lina fina) Trådstartaren
    Thu 6 May 2021 19:50
    #6

    Får försöka med kurator o hela biten sen nu behlver kah bli ren har 12 dagar på mig behöver tips

  • Thu 6 May 2021 22:23
    #7

    Sök stöd hos NA (anonyma narkomaner). De vet vad du går igenom och kan ge bra stöd.

  • Glinda från Oz
    Thu 6 May 2021 22:58
    #8

    Som vissa redan sagt, Anonyma Narkomaner kanske kan hjälpa dig. Det registreras ingenstans att du gått dit så du behöver inte vara orolig för att det blir problem för att du testar. 

  • Anonym (Beliv­e)
    Thu 6 May 2021 23:41
    #9

    Hej

    Jag har varit där du är nu för inte så länge sen, ätit tramadol i många år ca 400 mg +- 100 mg.

    Gick till vårdcentralen där de skulle hjälpa mig med tramadol nedtrappning, jag kört 25 mg/vecka, de 3 första dagarna är värst vid varje nedtrappning. Däremot fått jag Sertralin (humör höjande/serotonin stimulerande) där jag gått genom helvete dag 5-9 på Sertralin, Varit på psykakuten flera gånger utan nåt resultat. Därefter 4-5 veckor på Sertralin började jag må bättre, nu efter 2 månader är det ännu bättre och är färdig med tramadol sedan 4 veckor tillbaka. Har hemma mer tramadol än apoteket själva men bestämde mig att det får räcka nu.

    Rekommenderar dig att kontakta vårdcentralen och berätta vad det gäller, de kommer att hjälpa dig, för Tramadol höjer serotonin i hjärnan ,samtidigt som den blockerar kroppens egna produktion av serotonin , så att du mår hyfsat bara med tramadol i kroppen, enda gången kroppen tillför serotonin är med tramadol i ditt fall, därför mår du skitdåligt när du trappar ner. I början är det jobbigt med Sertralin, men så småningom medans du trappar ner tramadol bör du kompensera med Sertralin, så balansen av serotonin I hjärnan jämnas ut.

    Vet att det är fruktansvärt jobbigt och trappa ner, men det går med god planering och stöd från vårdcentralen och vänner. Ingen kommer att se ner på dig, tvärtom de kommer att tycka att du e modig och ansvarsfull. Jag tycker att du är det, för du har erkänt problemet för dig själv, det är första steget i processen.

  • Anonym (Beliv­e)
    Thu 6 May 2021 23:51
    #10
    Anonym (Lina fina) skrev 2021-05-06 19:49:13 följande:

    Det är ju det som är det sjukaste att jag ändå har aps på så små doser, den börjar redan komma.. behöver råd för att klara mig utan den!


    Detta är inget du kommer att lösa på 12 dagar,du måste ge dig tid!annars faller du tillbaka lika fort, och det är inte meningen. Fokusera på dig, enbart dig själv och din hälsa, det lönar sig i längden. Tro mig.

    Att dina nära var alkoholberoende och narkomaner har inte med dig att göra.Du är du, tro på dig själv, för vill man så kan man vad som helst, på gott och ont.
  • Fri 7 May 2021 00:14
    #11

    Hur länge tar det innan drogtest inte visar något efter man slutar? Kanske du kan isolera dig tillsammans med en god vän som ser till att du inte tar mer innan din utbildning, och hoppas du då kan klara av att fortsätta hålla dig ren?

  • Anonym (Under­bart)
    Sun 24 Oct 2021 05:54
    #12

    Hur gick det TS ?

    Klarade du det ?

  • Anonym (Dimor­)
    Sun 24 Oct 2021 08:32
    #13

    Nu vet jag att tråden är gammal, men jag vill ändå varna andra.

    Jag fick tipset att köpa diarré tabletterna Dimor för att slippa abstinens efter tramadol. Och ja det funkade väldigt bra. Jag slängde i mig upp till 60 tabletter åt gången och slapp då all abstinens och kunde jobb på som vanligt.

    Min läkare var imponerad av att han var den av alla som försökt, som lyckades få mig att sluta. Han hade så fel. Jag berättade inte att jag bara bytt ut missbruket.

    Sen kom smällen? hjärtat stannade. Jag fick livsfarliga arytmier av Dimor. Ambulans, HLR, sjukhus. Där på sjukhuset fick jag plågas av min avtändning. Ingen vågade skriva ut något för att hjälpa mig. Jag fick vak som skulle hålla koll på mig, och jag minns smärtan än idag. Jag fick en pacemaker insatt genom ljumsken och fick då inte röra mig eller vara uppe.

    Det var det mest plågsamma jg varit med om.

    Och det hemskaste är att jg har inte lyckas sluta med dimor ännu :(

    Nu tar jag 16 tabletter om dagen för att inte må skit. Jag har försökt sluta på egen hand så många gånger men lycka inte.

    Och jag kan inte berätta för någon. Skammen är för stor.

    Hur kan man vara så dum att man utsätter sig för dödliga doser dagligen?!

  • Anonym (Under­bart)
    Sun 24 Oct 2021 09:17
    #14

    Fy sjutton !

    Men du? Släpp den skammen, du är vid liv & det är det viktigaste för dina nära ! Förstår du känner så , men kämpa ! Du är stark . Var det 60

    Tabletter som hjälpte ? Usch , är det dem som gav dig hjärt problem ? Sa läkarna det ?

    En fråga ? Hur är magen ?

    Men du? Är det tramadol abstinensen du känner av nu då? För dumor kan väl inte ge dig det ? Eller kanske dem kan .

  • Anonym (Dimor­)
    Sun 24 Oct 2021 10:09
    #15
    Anonym (Underbart) skrev 2021-10-24 09:17:41 följande:

    Fy sjutton !

    Men du? Släpp den skammen, du är vid liv & det är det viktigaste för dina nära ! Förstår du känner så , men kämpa ! Du är stark . Var det 60

    Tabletter som hjälpte ? Usch , är det dem som gav dig hjärt problem ? Sa läkarna det ?

    En fråga ? Hur är magen ?

    Men du? Är det tramadol abstinensen du känner av nu då? För dumor kan väl inte ge dig det ? Eller kanske dem kan .


    Tack för din uppmuntran, det uppskattar jag :)

    Med mitt missbruk gjorde jag många människor illa. Att jag nästan dog men fortfarande knaprar tabletter är så urbota dumt. Jag har ljugit mina nära och kära rakt upp i ansiktet. Eller rättare sagt så har jag inte rättat dom när de sagt hur stolta de är över mig som lyckades sluta. Skammen och ångesten äter upp en och det blir en ond cirkel. Jag hade mått bättre av att berätta och få hjälp att sluta. Men hjärtläkaren kommer med syrliga kommentarer när jag är där och det går bara inte att berätta..

    Jag har blivit beroende av dimor. Tramadol har jag inte rört på många år. Dimor ger samma avtändning som tramadol så därför tar jag, så som ts, för att inte bli abstinent.

    Ibland har jag inte hunnit handla några och jobbar en hel dag med abstinens. Varje dag är en kamp.

    Dimor ger arytmier. Samma år som jag tog överdosen så stoppade apoteken försäljningen. Nu måste man köpa tabletterna bakom disken och Max 2 paket per kund.

    Om jag minns rätt så dog 11 personer i Sverige av överdos det året. Jag kunde vara en av dom..

    Och ja magen.. alltid förstoppad. Måste laxera mig för att kunna bajsa.
  • Anonym (Under­bart)
    Sun 24 Oct 2021 12:03
    #16

    Stackare !

    Du? Vet du vad , du har med dig en sak med detta Och det är att du har blivit rädd. Du är rädd nu pga div skador dem gjort dig, och du har enbart 16 tabletter kvar ?

    Ta en dag i taget , snart är dem ute också.

    Fördelen med rädslan här är ju att man inte är så ?sugen ? iaf så var det för mig en gång .

    Men du? Trodde verkligen inte dem gick över på det viset ( barriär) osv så man kunde bli abstinens. Va hemskt .

    Kan du inte be om hjälp

    I ett annat län ? Ringa anonymt till någon klinik för rådgivning?

Svar på tråden Bli ren på egen hand