• DirtyFantasy

    Pool & badtunna, vilket klor ska man använda?

    Hejsan, jag har köpt en badtunna (eld) och funderar på att köpa till en pool som jag startar samtidigt.

    Planen är att jag tänkte köra samma vatten till båda, låta eldningstunnan värma upp vattnet till poolen, genomspolning med en dräneringspump eller liknande.

    Jag har haft en stor pool förut utan uppvärmning, vilket inte va kul alls, det va mycket jobb och vattnet var alltid för kallt för att bada i, den blev aldrig varm.

    Men motivationen är mycket högre nu när jag har en ny badtunna som har stark uppvärmningsakt.
    Tunnan är på ungefär 1,5 kubik, pool jag hade varit intresserad av kommer vara 15-20 kubik (450 - 500 * 110-120 cm)

    Men där är väldigt mycket och oklar information angående klor.
    Jag läste någonstans att man inte kan använda samma klor till varmt som kallt vatten vilket va lite oroande.

    Men jag vet av erfarenhet att flera andra har haft pool och tunna på liknande sätt som jag planerar.

    Problemet är bara vilket klor man kan använda, speciellt om det skulle bli väldigt varmt i tunnan och man vill njuta lite, skulle vara dumt om vattnet frigör massa kemikalier som man andas in då.

    Jag läste även lite om något "Biocool" som är klorfritt och miljövänligt men är väldigt dyrt.

    Är det någon med redan liknande setup som kan tipsa lite med klor och rengöring hade det varit väldigt tacksamt!

Svar på tråden Pool & badtunna, vilket klor ska man använda?