• Anonym (Information tack)

Aortan på höger sida istället för vänster

Försöker hitta information om hjärtfelet barnet i magen har och undrar om det finns någon som lever med/känner någon som lever med/ har ett barn eller skulle fått ett barn med denna missbildning på hjärtat. Nämligen att aortan går på höger ställer istället för vänster. Barnet verkar inte ha några andra missbildningar... vad kan det vara?

• Svar på tråden Aortan på höger sida istället för vänster
  • Anonym (N)

Trodde du var säker på att det inte var något allvarligt utifrån din andra tråd.

• gika l

Mitt ena barn är född med högerställd aorta. Oftast är det inget som påverkar barnet, utan det kan leva normalt utan mediciner eller operation. I sällsynta fall blir det så att luftstrupen och/eller matstrupen trycks ihop pga kärl och då kan det behövas en operation ( min dotter fick det)

Anonym (N) skrev 2021-05-08 07:55:30 följande:

Trodde du var säker på att det inte var något allvarligt utifrån din andra tråd.

Jo det är jag ju säker på :) eller hoppas iallefall försöker dock hitta information om missbildningen men finns ingen på Google
    gika l skrev 2021-05-08 09:07:01 följande:

Mitt ena barn är född med högerställd aorta. Oftast är det inget som påverkar barnet, utan det kan leva normalt utan mediciner eller operation. I sällsynta fall blir det så att luftstrupen och/eller matstrupen trycks ihop pga kärl och då kan det behövas en operation ( min dotter fick det)

Tack så mycket för ditt svar <3 hur gammal va hon när hon opererades? Fick du extra kontroller under graviditeten? Kunde du ha en normal förlossning? Och sista frågan blev det neo efteråt? Förlåt för många frågor kan inte hitta så mycket info online tyvärr
  • gika l

Jag vet att det inte står så mycket på nätet, sökte själv en massa då vi fick att hon hade detta. Jag hade inga extra kontroller när jag väntade henne då det inte påverkar barnet i magen och inga andra avvikelser kunde hittas.
    Hon är född 3 månader för tidigt pga havandeskapsförgiftning men själva förlossningen va normalt. Högerställd aorta påverkar inte barnet när det födas heller.
    Eftersom hon är född så för tidigt blev det neo, men om jag hade gått hela tiden ut hade det inte blivit det utan vi hade fått gått hem efter några timmar. Min dotter kunde aldrig äta riktigt utan kräktes upp allt, det tog stopp i halsen.
    Hon opererades när hon va ca 2 år. För att kanske lugna dig så är det 0,02% av barn med högerställd aorta som måste opereras.
    Jag hoppas att du har fått lite mer fakta och det har hjälpt Glad

gika l skrev 2021-05-08 09:21:50 följande:

Jag vet att det inte står så mycket på nätet, sökte själv en massa då vi fick att hon hade detta. Jag hade inga extra kontroller när jag väntade henne då det inte påverkar barnet i magen och inga andra avvikelser kunde hittas.

Hon är född 3 månader för tidigt pga havandeskapsförgiftning men själva förlossningen va normalt. Högerställd aorta påverkar inte barnet när det födas heller.

Eftersom hon är född så för tidigt blev det neo, men om jag hade gått hela tiden ut hade det inte blivit det utan vi hade fått gått hem efter några timmar. Min dotter kunde aldrig äta riktigt utan kräktes upp allt, det tog stopp i halsen.

Hon opererades när hon va ca 2 år. För att kanske lugna dig så är det 0,02% av barn med högerställd aorta som måste opereras.

Jag hoppas att du har fått lite mer fakta och det har hjälpt

Tack så jätte mycket för informationen, känner mig mycket mer lugn och säker nu att det kommer gå bra :D
  • gika l

Jag måste bara lägga till att högerställd aorta betyder att aortabågen går åt höger istället för vänster. Aortan i sig går som vanligt från hjärtat med alla kärl som ska finnas där och fungerar precis som aortan ska. Därför är det inget fara för barnets liv. Lycka till Glad

Svar på tråden Aortan på höger sida istället för vänster