• Knepochknåp

    Gravid och min 4-åring har blivit förkyld

    Okej nu har det hänt som jag inte ville skulle hända - min 4-åring har blivit smittad av "något" på förskolan.

    Så himla typiskt för vi har förkortat hans tider så att han mest är med när dom är ute och är inomhus max 2h när han är där eftersom jag ändå är hemma. Men det får jag väl sluta gräma mig över, vi har gått på att han varit ledsen och verkligen velat leka inne också.

    Jag vill pga information ( www.google.com/amp/s/www.the-scientist.com/news-opinion/doctors-investigate-several-stillbirths-among-moms-with-covid-19-68703/amp ) som framkommit att corona-viruset kan infektera moderkakan och orsaka fosterdöd ta reda på om det är corona så att jag i sånt fall kan be om extra kontroll på mvc. Jag vet ju inte om jag blir asymptomatisk..

    I alla fall, så små barn testas ju i regel inte för covid men jag verkar kunna boka test via 1177 till honom. Hur skulle ni gjort, testa förskolebarnet eller testa er själva några dagar efter barnets insjuknade?

  • Svar på tråden Gravid och min 4-åring har blivit förkyld
  • Anonym (A)

    Inget. De flesta regioner testar inte ens små barn och så länge du inte har symptom ska du inte heller testa dig.

  • Knepochknåp
    Anonym (A) skrev 2021-05-08 10:59:24 följande:

    Inget. De flesta regioner testar inte ens små barn och så länge du inte har symptom ska du inte heller testa dig.


    Om någon i hushållet testar positivt ska man så snabbt som möjligt testa sig, och sen igen efter 5 dagar. Så testa sig utan symptom kan man. Dock kan vi ju i det här fallet inte få reda på om mitt barn har covid om vi inte testar honom. Han kan dock fortfarande smitta både mig och min man. Om någon i familjen har symptom gäller i alla fall i vår region att hela familjen bör vara om någon har symptom som kan vara covid.
  • syntharen

    Ja det är trist att han blivit förkyld men det är förmodligen bara en förkylning, dom existerar fortfarande. Har han Covid så lär du ju ändå få det, jag hade testat mig först om jag fick symtom om jag var du.

  • Anonym (T)

    Det är mkt förkylningar som går just nu. Mitt barn blev förkyld i förra veckan o jag är gravid i v21, sen blev jag också lite snuvig. Dock gick det över jättefort så behöver inte vara corona alls.

  • Cizi

    Jag är gravid i v 30 och min fyraåring har varit förkyld minst en gång i månaden hela våren. Hon har inte testats någon gång, de gånger jag blivit förkyld har jag testat mig och varit negativ.

    Hon går fortfarande "heltid" på förskolan, jag kan ju inte sluta jobba bara för att jag är gravid (och kan jobba hemifrån).

  • Anonym (Nej)

    Testa dig bara om du får symtom, eller om en annan vuxen i hushållet får symtom kan den testa sig. Risken finns annars att testet blir negativt och du får symtom därefter, då är det svårt att få ett nytt test eftersom du räknas som testad under den sjukdomsperioden. Försök hålla avstånd och sköt handhygienen noga.

    Du ska absolut inte testa ett så litet barn, det är rätt plågsamt att gräva med en pinne i näsan, jag har gjort det på vuxna män som skrikit och gråtit.

  • Anonym (Glenn)

    Neeeej du måste ringa till akuten nu o fråga va du ska göra

Svar på tråden Gravid och min 4-åring har blivit förkyld