• Härmskrikan

    Hjälp, jag tappar allt mitt hår

    Hej

    Jag har under det senaste året tappat väldigt mycket hår. Så fort jag tar i det, borstar, tvättar eller liknande så lossnar det alltid flera hårstrån och oftast har jag löst hår liggandes på hela axlarna och ryggen. Jag mår väldigt dåligt av detta och det är påfrestande att varje dag se allt hår. Jag har alltid haft tunt hår och jag är så rädd för att jag en dag ska bli skallig. Jag har kollat upp sköldkörteln och tagit alla möjliga prover men allt ser bra ut. Ätit kosttillskott, testat schampon, sprayer, inpackningar, ja det mesta. Ibland vill jag bara raka av allt hår så att jag slipper detta. Det känns hopplöst, det finns ingen hjälp att få. Läkaren hänvisar till att det möjligtvis är stress. Jag har slutat med p-piller nyligen och hoppas innerligt att håravfallet kanske berodde på det... Finns det något jag kan göra? Är det någon som har något råd? Tips? Vad som helst? Tacksam för alla svar.

    //Tjej 23 år

  • Svar på tråden Hjälp, jag tappar allt mitt hår
  • Sockerikaffet

    Men tappar du mer än vad du har gjort förut? Alla hårstrån växer i några år, sen ramlar de av och ett nytt kommer ut ur damm hårsäck. Jag tycker inte att det låter särskilt mycket med några hår som lossnar när du borstar. Upplever du att håret har blivit tunnare eller kan det vara så att nya hår växer ut i samma takt. Jag tappar också väldigt mycket hår, men det växer ju ut nya hårstrån så summan är alltid samma.

  • Anonym (zinkochBvitamin)

    Har du zink eller vitamin B brister?
    Jag hoppas du kan slappna av oavsett, och upptäcka ifall du verkligen tappar för mycket hår eller om du bara har rädsla för att det ska leda till mindre hår.
    Du har inga skalliga fläckar?

    Ät mer surdegsbröd, ekologiskt, drick kombucha, få i dig så mycket naturliga B vitaminer som möjligt (då växer håret snabbare, säger vissa, men jag har sett att jag haft vänner som vars hår växer 3 gånger fortare än mitt och då var det skillnader i vad vi åt för mat särskilt B-vitamin).

  • Anonym (Silica)

    Att tappa hår är fruktansvärt! Hände mig efter en period med extrem stress, precis som du beskriver.

    Det är tydligen normalt att tappa 50-100 hårstrån om dagen men för min del var detta tidigare inget jag märkte av direkt och tror aldrig jag tappat så många. Brukade mest märka av det vid hårtvätt och efter man borstat igenom håret och sådär. Men plötsligt var det fullt i soffan under alla kläder och hästsvansen blev hälften så tjock på kort tid. Fick panik!

    Jag googlade allt om om behandlingar och anledningar och vad som till slut vände själva tappandet var Silica kosttillskott. Jag är nu inne på min tredje månad och det har lugnat sig betydligt. Nu är det mer som innan även om håret tar tid att växa tillbaks till lika tjockt. Men kisel och zink är superviktigt för hårhälsa.

    Finns på Apotek bl a.

  • Härmskrikan

    Jag tappar absolut mer hår än jag gjorde förut, hela handfatet blir fullt när jag t.ex. ska sätta upp en hästsvans... Inga vitaminbrister, det har kollats.

    Har använt priorin nu i 5 månader men har inte märkt någon skillnad, kanske ska testa silicea :)

    /Ts

  • Anonym (Silica)
    Härmskrikan skrev 2021-05-08 14:55:43 följande:

    Jag tappar absolut mer hår än jag gjorde förut, hela handfatet blir fullt när jag t.ex. ska sätta upp en hästsvans... Inga vitaminbrister, det har kollats.

    Har använt priorin nu i 5 månader men har inte märkt någon skillnad, kanske ska testa silicea :)

    /Ts


    Så hemskt!  Tror absolut att det är obalans. Vårdens prover visar aldrig något dessvärre. Man får söka sin egen hjälp och anledningarna bakom.

    Tydligen kan stress utlösa att hårsäckar släpper hår snabbare än normalt och det kan kisel förhindra. Läs på om det så att du kan bilda en uppfattning. Det har verkligen hjälpt på mig. Nu sista veckorna har jag bara märkt ett par hårstrån om dagen som lossnat mot säkert 50 tidigare. Stor skillnad och håret ser nu tjockare ut igen.:)
  • Härmskrikan
    Anonym (Silica) skrev 2021-05-08 15:06:20 följande:

    Så hemskt!  Tror absolut att det är obalans. Vårdens prover visar aldrig något dessvärre. Man får söka sin egen hjälp och anledningarna bakom.

    Tydligen kan stress utlösa att hårsäckar släpper hår snabbare än normalt och det kan kisel förhindra. Läs på om det så att du kan bilda en uppfattning. Det har verkligen hjälpt på mig. Nu sista veckorna har jag bara märkt ett par hårstrån om dagen som lossnat mot säkert 50 tidigare. Stor skillnad och håret ser nu tjockare ut igen.:)


    Vad skönt att det blivit så mycket bättre för dig! Ska absolut läsa på och förmodligen beställa hem lite också haha. Tack så mycket för svar :)
  • Anonym (Anna)

    Har du kollar om du har PCOS? Kan vara värt att kolla upp det annars. Stress är ju ofta en trigger hos kvinnor men behöver inte vara den typen av stress man tänker på utan t.ex. hård träning kan utlösa också. Träning i måttlig mängd kan å andra sidan förbättrar blodcirkulationen för hårsäckarna vilket är bra.

    Annars hört att MSM hjälper vissa alternativt andra kosttillskott. PRP-behandling kan hjälpa beroende på vad orsaken bakom är och även hårbottenmassage dagligen har jag läst rekommendationer om.

    Jag förstår hur jobbigt det är och hoppas innerligt att du hittar något som kan hjälpa dig! Lidit av håravfall i flera år och det skadar verkligen självförtroendet.

  • Ebo88

    Jag har också tappat galet mycket hår på senaste och tiden. 3 väldigt tuffa graviditeter, begravningar, jag fick akutopereras pga blödning i buken, var arbetslös och oroade mig över det, småbarnsmamma.. stress och brist på ämnen i kroppen.

    För två månader sedan så köpte jag kosttillskott (ACO vitaminer) och Sillicea, jag har börjat gå på akupunktur mot stress, försöker varva ner, andas och sen har jag fått jobb (januari)

    På dessa två månader så hat jag märkt stor skillnad! Håret rasar inte lika lätt och jag upplever det tjockare, även fast det kanske inte har blivit det. Men där jag förr hade lite hår, som vid sidorna av pappan etc, får har det börjat växa fram mer hår och det är inte lika glest.

    Nu tror jag inte att det på nå magiskt sätt beror på kosttillskott och sillicea, men med en kombination av att försöka andas och varva ner, akupunkturen och framför allt, oron över min arbetssituation är borta, så har nog kropp och sinne fått hjälp på traven till att återhämta sig.

    De senaste 4 åren har vart väldigt tuffa för mig och min familj och nu äntligen börjar saker och ting bli bättre .

  • Anonym (Ewa)

    Min kompis hade en rejäl influens med feber och var mycket trött. Ett halvår senare fick hon håravfall och blev fläckvis kal. Det berodde förmodligen på infektionen hon hade haft, trodde hennes läkare. Allt hår kom tillbaka så småningom. 

Svar på tråden Hjälp, jag tappar allt mitt hår