• Småbarnsmorsan

    Hur är det att bo i Jordbro?

    Hej!

    Hittade ingen tråd om detta som var senare än typ 2007, så tänker att jag testar skriva och kolla här.

    Vi har nyss fått en liten knodd som är strax över månaden och försöker byta vår lägenhet till en större. Vi har hittat en jättefin lägenhet med rimlig hyra men kruxet är att den ligger i Jordbro. Har inte hört jättebra saker om det området men tänkte kolla här vad ni har för erfarenhet?

    Hur är det att bo i Jordbro med ett barn? Tänker umgänge, skola, förskola osv..

    Är det värre än en vanlig Stockholmsförort? Vi bor just nu i Farsta

  • Svar på tråden Hur är det att bo i Jordbro?
  • Friger

    En vän växte upp där. Han låter inte sina egna barn göra det. Varit en del i området i tjänsten. Skulle inte låta mina barn växa upp där.

    Ungefär så...

  • Anonym (VH)

    Är själv från grannförorten Västerhaninge och skulle aldrig flytta till Jorbro, speciellt inte med barn.

  • Anonym (Vanna)

    Jag har bott i Jordbro. Bodde i radhusområdet och trivdes bra. Har även arbetat på en förskola i Jordbro. Kom på att jag bott i lägenhet i Jordbro också men det var länge sen. Så med all min jordbro erfarenhet så ... det är ett otroligt socioekonomiskt utsatt område. Det är extrem hög andel invandrare och många ?trasiga? människor. Men alla jag träffat i framförallt jobbet har varit trevliga och måna om sina barn. (Eller inte alla men som alla ställen ungefär). Många i förskolan har inte svenska språket med sig hemifrån. Pedagoger har också mångkulturell bakgrund (vilket behövs), inte alla men många. Skulle aldrig gå själv från tåget på kvällen men det skulle jag nog inte i Farsta heller. Bor i Skogås nu vilket jag upplever som mindre utsatt som Jordbro.

Svar på tråden Hur är det att bo i Jordbro?