• ems86

    NIPT region Skåne

    Gjorde KUB igår och fick 1:719 på trisomi 21. Blev rekommenderad att gå vidare med NIPT och ska lämna prov på måndag. Ultraljudet var bra men något annat (som jag inte fick svar på) påverkade alltså sannolikheten. Är 35 år.

    Ni som nyligen gjort detta i region Skåne, hur lång tid väntade ni på svar?

  • Svar på tråden NIPT region Skåne
  • syntharen

    Det är visserligen snart 3 år sedan jag gjorde NIPT i Skåne men det tog exakt 2 veckor från jag lämnade blodprovet till jag fick svaret i brevlådan. Jag fick 1/900-nånting på trisomi-21 och strax över 1000 på dom andra två. Mitt ultraljud såg också bra ut men det var mina hormoner och min ålder (39 år) som drog ner siffrorna. Det blev en frisk flicka.

    Det är en lång väntan men jag är säker på att du väntar ett friskt barn.

  • ems86
    syntharen skrev 2021-05-09 10:50:06 följande:

    Det är visserligen snart 3 år sedan jag gjorde NIPT i Skåne men det tog exakt 2 veckor från jag lämnade blodprovet till jag fick svaret i brevlådan. Jag fick 1/900-nånting på trisomi-21 och strax över 1000 på dom andra två. Mitt ultraljud såg också bra ut men det var mina hormoner och min ålder (39 år) som drog ner siffrorna. Det blev en frisk flicka.

    Det är en lång väntan men jag är säker på att du väntar ett friskt barn.


    Tack för svar! Och så skönt att det gick väl för dig.

    Förstod att de nyligen ändrat gränsen för när man går vidare med NIPT från 250 till 1000.

    Det blir långa dagar framöver.
  • Amandy1990
    ems86 skrev 2021-05-11 09:46:57 följande:

    Ingen annan som går och väntar provsvar som vill följas åt?


    Hur gick det för dig? :)
  • ems86
    Amandy1990 skrev 2021-05-21 12:21:29 följande:

    Hur gick det för dig? :)


    Hej!!

    Tack, fick svar igår och allt är ok. Tuff väntan var det.
Svar på tråden NIPT region Skåne