• Anonym (ensam tjej)

Män och kvinnor kan inte vara bara vänner, eller?

Jag (tjej) jobbar inom ett mansdominerat yrke så ungefär 90-95% av mina kollegor är män. Jag är gift och är inte intresserad av någon vid sidan av. Märker jag av att det finns något sånt intresse backar jag direkt. Däremot finns det vissa kollegor jag klickar bättre med och gärna umgås med på fika/lunchraster (mindre nu under Corona så klart men man måste ju fortfarande äta). För att förtydliga, det handlar inte om att smita iväg till ett mysigt café utan matlåda i det gemensamma fikarummet men ändå att jag och "Kalle" kollar med varandra om lunch och om nån av oss har möten som styr när det går att äta så försöker den andra att anpassa sig. I flera av fallen har vi även någon typ av kontakt utanför arbetet även om det är i lite varierande grad.

Genom att läsa här har jag lärt mig att det är många kvinnor som inte anser att män kan vara vänner med kvinnor. Och ja, vissa "Kalle" räknar jag nog till mina vänner. Ännu så länge har det inte varit några problem och jag har nog träffat alla fruarna vid det här laget men varje gång jag lär känna en ny "Kalle" känner jag en viss oro för att ställa till något.

Hur tänker ni kring det här? Speciellt ni som jobbar inom mansdominerade yrken där det lite handlar om att umgås med män eller sitta själv i ett hörn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-08 19:19
    Jag anser alltså att det går utmärkt att BARA vara vänner (har manliga vänner även utanför jobbet). När jag läst här har jag däremot märkt att det finns gott om kvinnor som tydligen inte håller med mig.

Oftast lär jag känna även frun till min manliga vän och även om vi inte nödvändigtvis blir bästisar brukar jag göra ett försök att lära känna henne. Är det något mer jag kan göra för att stoppa eventuell (och totalt ogrundad) svartsjuka innan den bryter ut?

• Svar på tråden Män och kvinnor kan inte vara bara vänner, eller?
  • Anonym (Jo....)

Jag hoppas verkligen att män och kvinnor kan vara bra vänner för annars har jag inga vänner.

Har umgåtts med samma sju grabbar hela mitt liv. De andra tjejerna mobbade mig redan i förskolan. "Du kan vara med oss" sa en av dem och det har jag vart sedan dess och 22 år framåt, hoppas på fler år.

"När jag bli stor skall jag gifta mig med alla mina kompisar" sa jag till mamma. Tyvärr har det inte blivit så. Har varit kär i var och en av dem vid något tillfälle i livet och varit med 4 av dem.

De är ändå mina bästa vänner.

• Anonym (ensam tjej)
    Anonym (Jo....) skrev 2021-05-08 14:36:30 följande:

Jag hoppas verkligen att män och kvinnor kan vara bra vänner för annars har jag inga vänner.

Har umgåtts med samma sju grabbar hela mitt liv. De andra tjejerna mobbade mig redan i förskolan. "Du kan vara med oss" sa en av dem och det har jag vart sedan dess och 22 år framåt, hoppas på fler år.

"När jag bli stor skall jag gifta mig med alla mina kompisar" sa jag till mamma. Tyvärr har det inte blivit så. Har varit kär i var och en av dem vid något tillfälle i livet och varit med 4 av dem.

Jag känner lite samma, men efter att ha sett trådar om kvinnor som ALDRIG skulle låta sina män umgås med en kvinnlig kompis för de är ju bara på väg mot sänghalmen så börjar man ju fundera.
  • Anonym (ensam tjej)
    Anonym (Jo....) skrev 2021-05-08 14:36:30 följande:

Jag känner lite samma, men efter att ha sett trådar om kvinnor som ALDRIG skulle låta sina män umgås med en kvinnlig kompis för de är ju bara på väg mot sänghalmen så börjar man ju fundera.
  • Anonym (Bruden)

Män och kvinnor kan vara goda vänner enbart

• Anonym (Jo....)
    Anonym (ensam tjej) skrev 2021-05-08 14:54:58 följande:
    Jag kan på sätt och vis förstå det. Jag har ju ändå varit med 4 av 7. En av mina vänner är gift, nån annan är sambo, nån särbo, flickvän osv. Känner alltid att de är misstänksamma mot mig. Vänners partners är det alltså. Kanske med viss rätt, men mina vänner är ju det jag har i världen. Är en svår sits. Kanske hade vart enklare om jag inte hade vart (evig) singel?
  • Anonym (Man)

Jo, det kan gå alldeles utmärkt. Nu har jag ingen, men förut har jag haft flera typ "bästa vänner", som varit kvinnor.

• Godisbuske

Klart man kan vara vänner. Men finns det att man vill mer än det då får man bestämma sig om man klarar det, gäller åt båda hållen.

Det finns få killar som skulle backa om en tjejkompisen erbjöd sex. Även om han är i ett förhållande så kommer tanken ligga där och gro om hon visar intresse för det.
    Så när planeterna och solen står rätt..

I stort så är killar som har en tjejkompis i friendzon, där han till 99% har satt sig själv. Vid något tillfälle i livet har han inte kunnat seal the deal, så att säga.

Många killar hänger kvar och hoppas att hon en dag skall se vilken bra kille han är. 

Så jag tror att man kan vara bra vänner endast om killen inte finner tjejen attraktiv och inte har några känslor. Men i en fylla eller i en sårbar situation skulle han nog sätta på henne ändå om allt faller på plats.

• Anonym (Lia)

Jag har ett par riktigt nära killkompisar där det inte finns intresse för något mer alls. Ett par andra där det finns en viss sexuell spänning och vi haft sex flera gånger, men gärna hänger som kompisar om någon av oss är i ett förhållande. Kanske kan det vara svårt att avgöra skillnaden för en utomstående. Men finns det sexuella undertoner har dessa märkts hyfsat från början. Att jag nånsin kommer ligga med någon jag inte velat ligga med första året känns osannolikt.

Gällande kollegor lunchar jag med män varje dag och det är verkligen inget mer än så. Vi umgås inte på fritiden men det är trevligare än att äta själv.

• Anonym (Jo....)

Har aldrig haft den där klara gränsen mellan vänskap och kärlek som andra verkar ha. Jag ville att mina vänner skulle "se" mig under uppväxten. Var väl en hel del komplex med (Jag är personlighetsstörd) som drev på det där.

När de diskuterade vilka tjejer som var snygga, så kunde jag bli ledsen (utan att visa det) och tänka "Men jag då?". Varför sitter ni och pratar om andra tjejer när ni har en riktig levande tjej precis här? Eller om någon var kär/tänd på någon "Men jag då? varför är du inte tänd på mig?" så sa jag naturligtvis aldrig, men tänkte det.

Var väldigt sen i puberteten. Dolde mig alltid i bylsiga kläder. Men när jag väl utvecklats så gjorde jag tvärtom, kunde vara naken demonstrativt (tex om vi bytte om vid stranden)  och visade upp mig framför dem. Bara för att "ser ni mig nu då?" det gjorde dem och jag blev jätteglad varje gång någon verkade uppskatta vad han såg. Herrejäklar vad issues jag hade (och har).

• Anonym (ensam tjej)
    Anonym (Lia) skrev 2021-05-08 15:11:03 följande:

Gällande kollegor lunchar jag med män varje dag och det är verkligen inget mer än så. Vi umgås inte på fritiden men det är trevligare än att äta själv.

Jag har en hel hög kollegor som är på nivån du pratar om. På mitt våningsplan är vi (om alla är på plats) 18 personer varav jag är den enda tjejen. Av dessa 17 män är det dock bara en "Kalle" som jag verkligen gillar (vi har jobbat ihop i över 12 år och känner varandra utan och innan). Han och frun har varit här nån gång osv. Övriga är mer på nivån "bekanta"
Svar på tråden Män och kvinnor kan inte vara bara vänner, eller?