• AmandaKS

    Sammanslagen studentfest- hur gör jag med paket?

    Min kussindotter S tar studenten och vi ska på hennes studentfest.
    Jag och min familj har en tät relation till S (kusindottern) och hon passar även vår son vid tillfällen. Vi vill med andra ord skämma bort henne och ge henne något riktigt fint.
    Nu har hon slagit ihop sin fest med två av sina kusiner, som även de två är kussinbarn till mig, men jag har ingen som helst relation till någon av dem. De två är uppvuxna i USA, den ena har ganska nyligen flyttat till sverige och den andra bor fortfarande i USA och är på besök över själva studenten. Jag tror helt ärligt inte att någon av de två från USA vet vad jag heter och de vet garanterat inte på vilket sätt vi är släkt.

    Nu är själva festen uppdelad i sittningar, för att vi inte ska bli för många på plats samtidigt så jag kan inte smyga in en present till S utan att ge något till de andra två.. det kommer lixom märkas. 

    Så hur gör jag, jag måste antagligen ge något till alla MEN jag har ingen lust att ge de två från USA lika dyr gåva som vi annars hade velat/planerat att ge till S. Hur hade ni gjort, hade ni gett till alla eller bara den ni har relation till?

  • Svar på tråden Sammanslagen studentfest- hur gör jag med paket?
  • BuoBä

    Klart ni inte behöver ge lika dyra presenter till alla. Ge det ni tänkt till S, och något litet symboliskt till de andra så de får ett paket i alla fall. Den som är på tillfälligt besök måste ju få med presenten hem i en säkert redan full väska så ju mindre desto bättre. Boken "7 sorters kakor" kanske, eftersom Swedish fika är "en grej" i USA.

  • Anonym (***)

    Vi är mitt  i en pandemi och folk reser och anordnar fester, hur tänker man? Eller tänker man inte?

  • Anonym (Nja)
    BuoBä skrev 2021-05-08 18:25:11 följande:

    Klart ni inte behöver ge lika dyra presenter till alla. Ge det ni tänkt till S, och något litet symboliskt till de andra så de får ett paket i alla fall. Den som är på tillfälligt besök måste ju få med presenten hem i en säkert redan full väska så ju mindre desto bättre. Boken "7 sorters kakor" kanske, eftersom Swedish fika är "en grej" i USA.


    Tanken med en kakbok är fin men de kan ju inte svenska och om de måste googla så fort de ska baka lär den inte bli mkt använd tyvärr.
  • AmandaKS
    Anonym (***) skrev 2021-05-08 18:30:15 följande:

    Vi är mitt  i en pandemi och folk reser och anordnar fester, hur tänker man? Eller tänker man inte?


    Tack för input.
    nu handlade inte min fråga över huvud taget om hur eller om de tar ansvar för festen de annordnar.

    Sen tycker jag personligen att dom har löst det hela väldigt snyggt. Festen hålls på en stor äng med olika sittningar, dvs att alla gäster är bjuden på fest i 1h och då mellan specifika klockslag för att det aldrig ska bli för många på samma ställe. 

    Men jag har noterat din åsikt.
  • BuoBä
    Anonym (Nja) skrev 2021-05-08 18:41:29 följande:

    Tanken med en kakbok är fin men de kan ju inte svenska och om de måste googla så fort de ska baka lär den inte bli mkt använd tyvärr.


    Är du TS så du vet vilka språk de kan? Boken finns för övrigt på engelska också, och det var bara en idé på en present i lagom storlek och prisklass.
  • AmandaKS
    BuoBä skrev 2021-05-08 19:57:19 följande:
    Är du TS så du vet vilka språk de kan? Boken finns för övrigt på engelska också, och det var bara en idé på en present i lagom storlek och prisklass.
    Jag gillar idén, tar alla förslag jag kan få. Jag känner ju inte de två andra tjejerna så det är svårt att hitta något bra.
  • Anonym (Nja)
    BuoBä skrev 2021-05-08 19:57:19 följande:
    Är du TS så du vet vilka språk de kan? Boken finns för övrigt på engelska också, och det var bara en idé på en present i lagom storlek och prisklass.
    Men herregud, fick du kaffet i halsen nu eller?? Säger väl sig självt att de inte kan svenska om de kommer från Usa.
  • AmandaKS
    Anonym (Nja) skrev 2021-05-08 22:13:47 följande:
    Men herregud, fick du kaffet i halsen nu eller?? Säger väl sig självt att de inte kan svenska om de kommer från Usa.
    Nu är ju mina kusiner (tjejernas mammor) Svenskar och pratar svenska trots att de har/bor i USA, så jo flickorna kan svenska. 

    Så din spydighet hör inte hemma här, tack ändå
  • Anonym (Nina)

    Nej, du behöver inte alls köpa en lika dyr present till de andra två. Något symboliskt går bra. Jag har svårt att tänka mig att någon skulle reagera på det.

    Alternativt får du ge din kusindotter presenten vid ett annat tillfälle, om du tycker att det känns jobbigt.

Svar på tråden Sammanslagen studentfest- hur gör jag med paket?