• Muffins800

Ska jag tacka ja eller stanna kvar?

Hej alla familjelivare!

Sitter i ett litet dilemma jag önskar hjälp med.

Det är nämligen som så att jag har erbjudits ett annat arbete.

Hur vet man vilket beslut som är ?det rätta??

Där jag befinner mig idag har jag en god chans att fördjupa mig inom ett område jag finner intressant.

Det finns mycket att utveckla och att arbeta vidare med och jag har rätt nyligen satt igång många processer.

Tycker om och uppskattar mina kollegor mycket.

Baksidan är att kulturen bitvis är tuff - vilket var det som fick mig att ?spana? efter andra jobb av ren nyfikenhet.

Har dessutom precis fått en ny chef som verkar jättetrevlig och verkar ha sunda värderingar.

Sökte ett jobb närmare.

Processen gick mycket fort. Jag hann knappt landa innan jag hade jobberbjudandet i min hand och nu vill de ha svar. Snabbt.

Plus är förstås att jag slipper att pendla.

Men samtidigt väcks lite farhågor när processen är så snabb.. Den känns nästan lite förhastad och pressande... (?)

Dessutom är tjänsten i en väldigt prestigefylld bransch.

Arbetet är däremot väldigt självständigt - men här tappar jag också mina påbörjade utvecklingsprocesser.

Egentligen är båda branscherna väldigt prestigeinriktade.

Man vet vad man har, men inte vad man får,

Hur hade ni tänkt och resonerat?

• Svar på tråden Ska jag tacka ja eller stanna kvar?
  • Muffins800
    Långbenopluto skrev 2021-05-08 21:11:52 följande:

Hur långt pendlar du med nuvarande jobb?

Ca 40-45 min
  • AnnaSthlm

Det låter som att du behöver mer beslutsunderlag för att kunna fatta ett beslut. Be dem du fått erbjudandet från om att träffa chef, kollegor etc. Vad behöver du få veta och få känna? Var ärlig med det du behöver för att kunna fatta ditt beslut. Du har inget att förlora och du har definitivt inte bråttom. Andas.

• Muffins800
    AnnaSthlm skrev 2021-05-08 22:20:49 följande:

Det låter som att du behöver mer beslutsunderlag för att kunna fatta ett beslut. Be dem du fått erbjudandet från om att träffa chef, kollegor etc. Vad behöver du få veta och få känna? Var ärlig med det du behöver för att kunna fatta ditt beslut. Du har inget att förlora och du har definitivt inte bråttom. Andas.

Klokt råd. Jag fick veta att de vill ha besked nu och att jag ska börja redan nästa månad.

samtliga av deras annonser avslutas med: ?tjänsten tillsätts omgående? eller ?tillträde snarast? eller ?omedelbart?

Ger mig lite varningssignaler... och då vill jag känna av hur arbetsmiljön verkar; men det är svårt i dessa tider - alla jobbar ju hemifrån...
  • Themis

Finns det lokal fackklubb på företaget- vad säger de om arbetsmiljö/stress/personalomsättning osv?

Ibland får man mer ärlig info där än vad cheferna hade tänkt sig.

Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Muffins800
    Themis skrev 2021-05-09 00:14:42 följande:

Finns det lokal fackklubb på företaget- vad säger de om arbetsmiljö/stress/personalomsättning osv?

Ibland får man mer ärlig info där än vad cheferna hade tänkt sig.

Jag har testat det vid två-tre olika tillfällen - så även denna gång. Frågade hur han uppfattade arbetsmiljön och varför personen innan slutade. ?Jag vet inte? fick jag till svar.

Vid de tidigare tillfällena så fick jag höra att ?allt var såå bra, så? (och ett litet skratt) ?hon är lite tokig hon? (om en chef) ...?men jag tror att du kommer att trivas?

(Visade sig senare att chefen hade tydliga drag av narcissism och att arbetsmiljön var rent giftig)
  • Ellie

Finns det möjlighet att vara tjänstledig för att prova på det nya jobbet?

• Muffins800
    Ellie skrev 2021-05-09 05:07:28 följande:

Finns det möjlighet att vara tjänstledig för att prova på det nya jobbet?

Ja det kan det finnas. Den möjligheten har jag nyttjat mig av vid ett tidigare tillfälle. Det jobbet valde jag att avbryta - blev för svårt att vara ny i tider av distansarbete och det väger in även nu..
  • Themis
    Muffins800 skrev 2021-05-09 00:19:30 följande:
    Jag har testat det vid två-tre olika tillfällen - så även denna gång. Frågade hur han uppfattade arbetsmiljön och varför personen innan slutade. ?Jag vet inte? fick jag till svar.

Vid de tidigare tillfällena så fick jag höra att ?allt var såå bra, så? (och ett litet skratt) ?hon är lite tokig hon? (om en chef) ...?men jag tror att du kommer att trivas?

(Visade sig senare att chefen hade tydliga drag av narcissism och att arbetsmiljön var rent giftig)
    Ojdå, ja det senare lät ju inte bra alls.

Men "vet inte" är väl också ett konstigt svar- utför han arbetet med en påse över huvudet eller vadå? 

Om du inte tar jobbet så hade jag nog lämnat feedback på det, att om inte de fackliga ens har/kan ha en åsikt om hur det är på företaget så verkar det väldigt oengagerat och avskräckande.
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Muffins800
    Themis skrev 2021-05-09 09:41:30 följande:

Ojdå, ja det senare lät ju inte bra alls.

Men "vet inte" är väl också ett konstigt svar- utför han arbetet med en påse över huvudet eller vadå? 

Om du inte tar jobbet så hade jag nog lämnat feedback på det, att om inte de fackliga ens har/kan ha en åsikt om hur det är på företaget så verkar det väldigt oengagerat och avskräckande.

Tack! Precis min tanke! Min erfarenhet är att fackliga representanter brukar vara mycket väl insatta i varför personer slutar mm..
Svar på tråden Ska jag tacka ja eller stanna kvar?