• Anonym (Vageln)

    Långvarig och återkommande vagel

    I februari fick jag en vagel på ögonlocket. Vageln växte sig snabbt stor och var till slut stor som en spelkula. Efter två veckor fick jag en salva som jag behandlade med och efter ytterligare två veckor var knölen "borta". Efter den hade det bildats två små knölar, men de störde inte då de inte syntes särskilt mycket eller kändes.

    Efter en månad "vagelfri"vaknade jag en morgon med vagel på samma ställe. Också den växte snabbt på sig, men jag kontaktade genast min ögonläkare som skrev ut en annan typ av ögondroppar. Nu har jag tagit dem i snart två veckor och knölen är mindre, men klart synlig. Alltså, inte lite synlig utan så pass att ögonen blir ojämna och det syns tydligt. Ena ögat hänger verkligen. 

    I vanliga fall har jag linser, men de har jag inte kunnat använda nu. Istället får jag har glasögon, vilket jag tycker är jobbigt och ovant. De är i vägen när jag tränar och är aktiv med barnen. Det finns ju en anledning till att jag valt linser. Eftersom jag, på grund av en ögonåkomma, lätt blir ljuskänslig, behöver jag ha solglasögon relativt ofta, något som inte funkar med mina nuvarande glasögon. I mitt jobb krävs ofta att jag syns, inte sällan i bild och nu kan jag inte använda smink vilket gör att jag på skärm ser sjuk ut. Jag har till och med fått frågan om jag är sjuk. Jäkla skit alltså!

    Nu är vi alltså inne i maj och jag har fortsatta problem med knölarna. De är oftast oömma, men min ettåring, som jag delar säng med, kommer ofta åt mitt ansikte och öga på natten och det gör ont när han slår till dem. 

    Är den sista anhalten att operera bort dem? Jag ska ringa till ögonläkaren imorgon igen, men finns det något annat sätt? De är så klart masserade, klappade, värmda med kompresser och fan och hans moster, men det har inte hjälpt ett dugg. 

  • Svar på tråden Långvarig och återkommande vagel
  • Anonym (Man49)

    Hade två stycken under förra året tog ganska precis 6månader innan den börja ge sig , skulle precis upp och få den bortplockad så började den försvinna.

    Stor å fin som en stenhård inflammerad kula , sista tiden varade den rätt bra och gav med sig.

    Men det var inget kul .

    Många gånger sugen att ta ett rakblad men då blev det inte.

  • Anonym (Vageln)
    Anonym (Man49) skrev 2021-05-11 22:21:38 följande:

    Hade två stycken under förra året tog ganska precis 6månader innan den börja ge sig , skulle precis upp och få den bortplockad så började den försvinna.

    Stor å fin som en stenhård inflammerad kula , sista tiden varade den rätt bra och gav med sig.

    Men det var inget kul .

    Många gånger sugen att ta ett rakblad men då blev det inte.


    Ah, det fanns fler! Nu har min vaknat för tredje gången sen februari. Min ögonläkare erbjöd sig att ta bort dem, eller injicera något i dem så de skrumpnar ihop. Jag avböjde eftersom det blev bättre, men nu börjar det bli ohållbart. Jag ser ju inte klok ut och kan inte titta upp ordentlig på grund av den största knölen.
Svar på tråden Långvarig och återkommande vagel